استان تهران : شهر تهران

در مورد شهر تهران

تهران، پایتخت ایران زمین، بزرگ‌ترین و پر جمعیت ترین شهر کشور است. شهری که برای بیش از 200 سال به عنوان پایتخت انتخاب شده که بیشتر تصمیم های مهم اداری، اجرایی و سیاسی در آن گرفته می‌شود. تهران با مساحت ۷۳۰ کیلومتر مربع، قلب تپنده ایران به شمار می‌آید. که بسیاری از جنبه های اقتصادی، فرهنگی، علمی و سیاسی کشور متاثر از فعالیت های آن می‌باشد. به همین دلیل امروز در سامانه حجره جو به سراغ معرفی شهر تهران رفته‌ایم. تا در وبلاگی جامع و مهم به بررسی جنبه های مختلف کلان شهر تهران دوست داشتنی بپردازیم و شما را با زیر و بم این شهر آشنا کنیم.

 

نکات جالبی درمورد شهر تهران

این شهر در لیست بزرگ‌ترین و پر جمعیت ترین شهر های دنیا قرار دارد و یکی از مگاشهر های جهان حساب میشود.

تهران در سال 1788 میلادی (1167 ه.ش) به دستور آقا محمد خان قاجار به عنوان پایتخت ایران انتخاب شد.

آخرین‌زلزله شدید در شهر تهران در سال 1830 میلادی همان 1209 خورشیدی اتفاق افتاده است.

تهران روی گسل‌های فعالی قرار دارد که می‌توانند هر لحظه باعث رانش و زمین لرزه در این شهر شوند.

این شهر در لیست ده شهر خطرناک دنیا برای وقوع بلایای طبیعی قرار دارد. عامل اصلی ورود تهران به این لیست، قرار گرفتن روی گسل زلزله است. و به دلیل وجود سازه هایی غیراستاندارد که فراوانند در سطح شهر است. و همین‌طور تراکم جمعیت بالا است.

در سال 1393 اسکلت فردی در منطقه مولوی کشف شد که قدمت آن به 7000 سال پیش باز می‌گردد.

جالب است بدانید که در تهران به ازای هر نفر، 4 موش وجود دارد.

خیابان ولیعصر طولانی‌ترین خیابان خاورمیانه، در این شهر مدرن و جذاب قرار دارد.

روزانه 27 نفر از مردم شهر تهران جان‌شان را از دست میدهند. به دلیل بیماری های مربوط به آلودگی هوا.

هر فرد تهرانی به طور متوسط سالانه 6 برابر وزن خود زباله تولید خواهد کرد. و اینکه متوسط تولید زباله در تهران 320 کیلوگرم و ارزش روزانه زباله آن 1800 میلیون ریال است.

اولین کبابی و چلوکبابی در این شهر بود و چراغ، بستنی، عکس، تلگراف، پرواز و خط تلفنِ ایران. اینها همه برای اولین بار در تهران مورد استفاده قرار گرفته‌اند.

 

سوغاتی ها و صنایع دستیشان

سوغات و صنایع دستی تهران چندان غنی نیست و بسیاری از انواع آن در گذر زمان و مدرن شدن شهر از یاد رفته‌اند. با این همه تعدادی سوغات و صنایع دستی وجود دارد که می‌توان از این شهر به یادگار برد:

پُشته دوزی و گلیم و جاجیم بافته ایلات تهران.

کارهای خراطی با چوب.

انواع جواهرات و زیوارآلات، کیف و کفش چرمی، آثار شیشه‌ای، نمدمالی.

زیورآلات مدرنی که با سنگ های مصنوعی ساخته می‌شوند و با کاموا، چرم و فلزاتی نظیر استیل و برنج ساخته می‌شوند.

وسایل تزیینی از جنس سفال، شیشه، کاشی، چوب و لباس‌ها و کیف‌های دست دوز با طرح سنتی.

خیابان های ولیعصر. استاد نجات‌اللّهی ویلا. امام خمینی. و بازار تهران. بازار صنایع دستی عودلاجان. بازار تجریش مهم‌ترین مراکز خرید سوغات و صنایع دستی در تهران محسوب می‌شوند.

 

شهر تهران از نظر فرهنگی و هنری

جشنواره‌ها و فستیوال‌ها: برگزاری انواع جشنواره‌های فیلم، موسیقی، تئاتر و … فجر، جشنواره بادبادک‌های پارک پردیسان، جشنواره انار، جشنواره‌های محلی برج میلاد و …

گالری‌ها، نگارخانه‌ها و فرهنگسراها: نمایش آثار مختلف از برترین عکاسان، نقاشان، مجسمه سازان و … در گالری‌ها، نگارخانه‌ها و فرهنگسراهای سرتاسر تهران

نمایشگاه‌های داخلی و بین‌المللی تهران: برپایی نمایشگاه‌های مختلف در نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران، شهر آفتاب، مصلای امام خمینی، برج میلاد و … .

از مهم‌ترین این نمایشگاه‌ها می‌توان به نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، صنایع دستی و گردشگری، مطبوعات، گل و گیاه، رسانه های دیجیتال، ایران تله کام، اسباب بازی، جواهرات و … اشاره کرد.

تهران بیشترین تعداد سالن تئاتر و سینما را در کشور در اختیار دارد. تئاتر شهر مشهورترین و مهم‌ترین مجموعه سالن نمایش تئاتر در ایران در این شهر بزرگ قرار گرفته است.

موسیقی: تهران مرکز برگزاری کنسرت‌های موسیقی نیز هست و مرکز همایش‌های برج میلاد، تالار وحدت و رودکی و … از معروف‌ترین مراکز برگزاری کنسرت‌های مختلف موسیقی در رشته‌های مختلف در این شهر محسوب می‌شوند. در کنار اینها ارکستر فیلارمونیک شهر تهران نیز بعد از ارکستر فیلارمونیک کشور شهرت و اعتبار بالایی دارد. و هنرمندان بزرگی را در خود پرورش داده است.

یکی از معروف‌ترین جنبه های فرهنگی هنری پایتخت، حراج بزرگ تهران است. که آثار برگزیده و عالی هنری از برترین هنرمندان ایران در آن به نمایش درآمده و به فروش می‌رسند. این حراج از آغاز کار خود در سال 1391 با استقبال بی‌نظیری مواجه شد و بر اعتبار هنری کشور افزود. آثار هنرمندان کشور در این حراج با رقم‌های میلیاردی فروخته شد. و جان تازه‌ای به بازار فرهنگ و هنر کشور بخشید.

جشنواره‌های مد و لباس، هنرهای خیابانی مانند تئاتر خیابانی، موسیقی خیابانی و …، دیوارنگاری‌ها از دیگر ویژگی‌های هنری و فرهنگی شهر تهران هستند. که جذابیت سفر به این شهر را بالاتر می‌برند.

 

حرف آخر

امیدواریم این وبلاگ که درمورد یکی از مرکز های استان های کشور ایران بود، برای شما دوستان و همراهان حجره جو مفید بوده باشد.

جهت ثبت نام و دریافت حجره اینترنتی مجموعه کسب و کار خودتون و مطالعه قوانین و مقررات استفاده از خدمات ویژه مشترکین سامانه، تماس بگیرید و یا از طریق ثبت حجره در صفحه اول سامانه اقدام نمایید.

و یا جهت دریافت مشاوره رایگان، شماره تماس خود را به واتساپ، سامانه ثبت الکترونیکی مشاغل، حجره جو ارسال نمایید. تا کارشناسان ما در اولین فرصت با شما تماس بگیرند.

و برای مشاهده تعرفه های سامانه هم به بخش تعرفه ها مراجعه کنید.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سفارش طراحی سایت

با تخفیف ویژه عیدانه

تخفیف عیدانه!
طراحی سایت با بهترین امکانات
سفارش طراحی سایت در گیلان
سفارش با موفقیت ثبت شد!

کارشناسان سامانه در اولین فرصت با شما تماس میگیرند!