استان مازندران : شهر ساری

در مورد شهر ساری

شهرستان ساری مرکز استان مازندران با مساحت حدود ۵۴ کیلومتر مربع یکی از زیباترین شهر های شمالی کشور است. این شهر در ارتفاع ۴۰ متری از سطح دریا قرار گرفته و آب و هوای معتدل و ملایمی را به همراه دارد. ساری در استان مازندران برخلاف بسیاری از شهر های شمالی کشور ایران، از جمعیت زیادی برخودار است. بارز ترین اخلاق مردم ساری مانند دیگر مازندرانی‌ها، مهمان‌نوازی و خونگرمی آنها است. که لذت سفر را برای گردشگران دو چندان میکند.

مساحت شهر ساری، واقع در دامنه کوه های البرز از دو بخش دشت و کوهستان تشکیل شده است. و به همین خاطر طبیعت آن در تمام فصول زیبا و دیدنی است. این شهرستان از سمت شمال با دریای مازندران، از سمت جنوب با استان سمنان، از سمت شرق با دو شهرستان نکا و میاندرود و از سمت غرب با شهرستان جویبار، قائمشهر و سوادکوه همسایگی دارد.

مردم جمعیت ساری بیشتر به زبان طبری (مازندرانی) سخن می‌گویند. البته زبان فارسی هم در بین آنها رواج دارد. مردم این خطه سرسبز و همیشه خرم از طریق مشاغل مختلفی مانند صنایع چوب و کاغذ، پرورش ماهی، کاشت محصولات زراعی، گردشگری و تولید صنایع دستی کسب درآمد می‌کنند. جالب است بدانید که زنان این ناحیه از کشور، پای‌به‌پای مردان کار می‌کنند. تا جایی که تلاش و پشتکار زنان شمالی زبانزد خاص و عام است.

 

آب و هوای ساری به چه صورت است؟

با توجه به موقعیت جغرافیایی و ارتفاع شهر ساری از سطح دریا، این بخش از شمال کشور دارای آب و هوایی معتدل و ملایم میباشد. در فصل بهار هوای آن خنک و مطبوع بوده و به همین خاطر در دو ماه فروردین و اردیبهشت پر از مسافر خواهد شد.

فصل تابستان در شهر ساری هوا گرم و شرجی شده و خواهد شد. اما در مقایسه با بسیاری از شهر های شمالی آب و هوای بهتری دارد. در فصل پاییز به خاطر بارندگی وضعیت آب و هوای ساری خنک و معتدل می‌شود.

آب و هوای فوق‌العاده و طبیعت متفاوت شهر ساری در این فصل گردشگران زیادی را از جای جای ایران به سوی استان مازندران فرا میخواند. زمستان در شهر ساری سرد و خشک است. هر چند که به خاطر بارش برف و سردی هوا کمتر کسی در این فصل به ساری سفر می‌کند، اما طبیعت آن همچنان دلربا و تماشایی است.

 

جاهای دیدنی و مهم این شهر

اگر می‌خواهید بدانید بهترین جاهای دیدنی و مهم شهر ساری کجاست؟ این بخش راهنمای شما پیش از سفر به مرکز استان مازندران خواهد بود. بودن ساری در دامنه کوه های البرز، فاصله نزدیک با دریای خزر و بارش باران های مداوم همگی سبب چیزی جالب شده‌اند. که هر گوشه و کنار طبیعت این شهر سرسبز و خرم برای خوش‌گذرانی از هر نظر عالی باشد.

مکان های تفریحی ساری شامل جاذبه های طبیعی و تاریخی بسیاری است. که هر بار دیدن آن برای هر بیننده‌ای تازگی و لذت خاصی دارد. مشهورترین دیدنی‌های ساری شامل موارد زیر هستند.

 

میدان ساعت

این جاذبه دیدنی به‌عنوان نماد شهر ساری شناخته می‌شود. قدمت این اثر به دوران پهلوی بر می‌گردد. و به صورت یک برج ساعتی بزرگ با ارتفاع ۲۵ متر ساخته شده است. که عقربه بزرگ میدان ساعت در هنگام تغییر ساعت، به صدا می‌آید. در واقع به‌تعداد عدد ساعت، از زنگ ناقوس آن صدایی شنیده خواهدشد. که برای تماشای این مکان دیدنی می‌توانید به مرکز شهر ساری بروید.

 

عمارت فاضلی

خانه فاضلی اثر تاریخی با معماری خاص و زیبا است. این جاذبه، هنر معماری پهلوی و قاجار را به رخ می‌کشد. این بنا که گویا متعلق به خاندان فاضلی‌ها بوده است، در سه طبقه احداث شده.

علاوه‌بر این عمارت فاضلی سه محوطه متفاوت دارد. در عمارت فاضلی در کنار تماشای معماری بنا و تزئینات زیبای آن می‌توانید از حوض چند ضلعی، طاق‌های آجری دیوار های محوطه، آشپزخانه، اتاق های مسکونی و حمام مجموعه دیدن کنید.

 

پارک ملل در شهر ساری

یکی از جاذبه هایی دیدنی در ساری که محبوبیت خاصی بین مردم ساری و گردشگران این شهر دارد، پارک ملل ساری است. پارک ملل در حاشیه غربی رود تجن قرار دارد. این مجموعه تفریحی در زمینی به مساحت ۳۵ هکتار ایجاد شده است.

پارک ملل دارای محیطی پاکیزه و با امکانات عالی همچون جزیره مصنوعی، وسایل ورزشی، قایق موتوری، خانه سنتی، پل کابلی معلق، پیست دوچرخه‌سواری و پارکینگ است. خیلی از مردم محلی فضای سرسبز و آرام پارک ملل را برای پیاده‌روی و پیک‌نیک خانوادگی انتخاب می‌کنند.

 

چشمه های باداب سورت

چشمه‌های رنگی باداب سورت، چشمه های هستند که حالت پلکانی دارند. اگر می‌خواهید بدانید یکی از بهترین جاهای دیدنی ساری کجاست؟ باید به باداب سورت اشاره کنیم. این جاذبه طبیعی که برخی از افراد آن را با نام چشمه های رنگی نیز می‌شناسند، دومین اثر طبیعی ملی ایران محسوب می‌شود. یکی از شگفتی‌های باداب سورت؛ طعم، بو، مزه و رنگ متفاوت آب چشمه های آن است. حالت پله‌کانی این اثر طبیعی دیدنی که در بخش چهاردانگه ساری قرار دارد، منظره‌ای تحسین برانگیز ایجاد کرده است.

 

پارک جنگلی شهید زارع در شهر ساری

این پارک جنگلی سرسبز با وسعت حدود ۷۰ هکتار مکان مناسبی برای تفریح خانوادگی است. پارک جنگلی زارع در جاده ساری به بهشهر واقع شده و به دلیل همجواری نزدیک با دامنه‌های کوه البرز، از طبیعت چشم‌نواز و دیدنی بهره می‌برد. این مکان تفریحی از امکانات مطلوب مانند کافه، آلاچیق،زمین ورزشی، شهربازی کودکان، نمازخانه و سرویس بهداشتی جهت رفاه حال گردشگران برخوردار است.

 

غذاهای محلی ساری

آیا میدانید شهر ساری کجاست؟ خطه‌ای سرسبز و دیدنی در شمال کشور که خیلی از گردشگران به خاطر غذاهای محلی و خوشمزه، این مقصد را برای خوشگذرانی و به اصطلاح شکم‌گردی انتخاب می‌کنند. مردم ساری علاقه زیادی به غذاهای رنگی و خوش‌عطر دارند که نظیر آن در استان های دیگر یافت نمی‌شود و به همین خاطر برای مسافران بسیار جذاب است.

غذاها و خوراکی های سنتی ساری متنوع هستند تا جایی که همه افراد با هر ذائقه‌ای می‌توانند حسابی از خود پذیرایی کنند. معروف‌ترین غذاهای محلی ساری در بین گردشگران عبارتند از: شیشه ناز، اسپناساک، خورشت ترش سماق، خورشت آلو، کدو مسما، ته‌چین گوشت، کدوبره، مالابیج، آش بشته واش، کئی انار و نازخاتون.

ممکن است اسم اکثر این غذاها برایتان ناآشنا باشد و پیش خود فکر کنید که از مواد اولیه عجیب و غریب تهیه شده‌اند و شاید مزه آنها با مزاجتان جور درنیاید. لازم است بدانید که در تهیه تمام این خوراکی‌های خوشمزه از مواد اولیه مرسوم مانند سبزیجات، گوشت، ماهی، حبوبات و ادویه هایی تازه استفاده می‌شود. و هر کدام از آنها سرشار از خواص مفیدی برای سلامتی هستند. پس در سفر به ساری حتماً غذاهای سنتی آن ها را هم امتحان کنید. به شما این اطمینان را می‌دهیم که طعم خاص و لذیذ آنها برای همیشه در ذهنتان باقی خواهد ماند.

 

حرف آخر

امیدواریم این وبلاگ که درمورد یکی از مرکز های استان های کشور ایران بود، برای شما دوستان و همراهان حجره جو مفید بوده باشد.

جهت ثبت نام و دریافت حجره اینترنتی مجموعه کسب و کار خودتون و مطالعه قوانین و مقررات استفاده از خدمات ویژه مشترکین سامانه، تماس بگیرید و یا از طریق ثبت حجره در صفحه اول سامانه اقدام نمایید.

و یا جهت دریافت مشاوره رایگان، شماره تماس خود را به واتساپ، سامانه ثبت الکترونیکی مشاغل، حجره جو ارسال نمایید. تا کارشناسان ما در اولین فرصت با شما تماس بگیرند.

و برای مشاهده تعرفه های سامانه هم به بخش تعرفه ها مراجعه کنید.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سفارش طراحی سایت

با تخفیف ویژه عیدانه

تخفیف عیدانه!
طراحی سایت با بهترین امکانات
سفارش طراحی سایت در گیلان
سفارش با موفقیت ثبت شد!

کارشناسان سامانه در اولین فرصت با شما تماس میگیرند!