طراحی رابط کاربری چیست؟و چرا باید به آن توجه کنیم

طراحی رابط کاربری چیست؟

طراحی رابط کاربری یا UI امروزه یکی از مهارت‌ها و حرفه های مهم برای درآمدزایی است. بسیاری از شرکت‌ها با توجه به اهمیت UI دریافتند که بهترین راه برای رقابت در وب و ساخت نرم‌افزار، ایجاد یک رابط کاربری جذاب و کارآمد و کاربرپسند است. چرا که با هر چه بیشتر جذاب بودن وب سایت شما تجربه کاربری بهتری برای کاربران ثبت میکنید.

زندگی جهان امروز ما به‌شدت به اینترنت، برنامه های وب، نرم‌افزارها و اپلیکیشن های تلفن همراه وابسته شده است. از آن‌جا که انسان‌ها هر روز با وب‌سایت ها و نرم‌افزار ها و اپلیکیشن های زیادی سروکار دارند، نمی‌توان جنبه‌ی بصری آن را نادیده گرفت.

درواقع هر چه ظاهر یک سایت، نرم‌افزار های تلفن هوشمند و … ساده و در عین حال جذاب و زیبا و پیشرفته باشد می‌تواند مخاطب خود را بیشتر جذب خود کند. بنابراین زمانی‌که ما راجع به ظاهر یک وب‌سایت یا نرم‌افزار حرف می‌زنیم منظورمان رابط کاربری یا ui است.

این کلمه یعنی ui مخفف User Interface به معنای رابط کاربری است. رابط کاربری چیست؟ = در واقع نقطه‌ای است که کاربران در آن با وب‌سایت، نرم‌افزار، رایانه، موبایل تعامل برقرار می‌کنند. ظاهر و هر چیزی که کاربر در سایت، نرم‌افزار و … مشاهده می‌کند مانند رنگ، تصویر، متن، دکمه‌ها، ماژول‌ها، انیمیشن ، ویدیو، و هر چیزی که مربوط به‌ظاهر است ، مربوط به ui است. به عبارت ساده‌تر ui یعنی ظاهر سایت و نرم‌افزارها.

 

طراح رابط کاربری کیست؟

طراح رابط کاربری یا UI Designer همان فردیست که مشخص میکند المان های مختلف کدام یک از جاهای صفحه قرار بگیرند، تعیین میکند فرایندها به چه صورت باشد، موارد مختلف مانند پیام های هشدار یا خطاها کجا و چطور به کاربر نشان داده شود، طراحی منوها و دکمه‌ها به چه صورتی باشد و… تا کاربر به ساده‌ترین شکل با سیستم تعامل داشته باشد.

قطعا نیازی نیست طراح رابط کاربری گرافیست حرفه‌ای باشد. ولی این روزها به این موضوع نیاز میشود و هر چه طراح رابط کاربری بتواند از طراحی و گرافیک بیشتر بداند، خروجی کار به مراتب بهتر میباشد. این روزها UI Designer یا افرادی که طراح رابط کاربری هستند توانمندی های مختلفی به همراه دارند.

حتی این روزها طراحان رابط کاربری به زبان های برنامه‌نویسی جاوا اسکریپت، CSS و HTML نیز مسلط هستند.

 

دلیل طراحی رابط کاربری چیست؟

رابط کاربری برای برآورده کردن انتظارات کاربر و پشتیبانی از عملکرد مؤثر وب سایت مهم میباشد. یک رابط کاربری بیشتر از این نظر مهم است که کاربران شما بتوانند به‌راحتی تمام با سایت یا نرم‌افزار شما تعامل برقرار کنند.

طراحی ظاهری ساده درعین‌حال زیبا، دسترسی راحت به بخش های دیگر، کارایی خوب، سرعت بالا این‌ها از جمله مواردی است که کاربر انتظار دارد.

 

USER EXPERIENCE یا تجربه کاربری چیست؟

اگر بخواهیم تجربه کاربری را خیلی ساده برای شما تعریف کنیم شاید بهتر باشد یک مثال برای‌تان بزنیم. فرض کنید یک سایت فروشگاهی دارید که از رابط کاربری زیبا و طراحی بسیار جذابی بهره می‌برد و محصولات‌تان هم قیمت و کیفیت بسیار خوبی دارند. ولی وقتی مشتری وارد صفحه محصول می‌شود و می‌خواهد خرید کند باید تا پایین صفحه کلی اسکرول کند تا بتواند دکمه خرید را بیابد، اینجاست که وسط راه بی‌خیال می‌شود و تجربه خوبی برای او رقم نمی‌خورد.

 

طراحی رابط کاربری چیست؟و چرا باید به آن توجه کنیم

طراحی رابط کاربری مناسب | راهی برای ساخت | تجربه کاربری | بهتر، در ذهن کاربران

 

حال می‌توانیم بگوییم تجربه کاربری یعنی تجربه و ذهنیتی از محصولات، خدمات، سایت، اپلیکیشن یا نرم‌افزار شما در ذهن کاربرتان باقی می‌ماند. که ما با طراحی رابط کاربری مناسب برای کاربران تجربه کاربری بهتری را فراهم میکنیم. زمانی که کاربر نتواند آن چیزی که دنبالش است را راحت پیدا کند، یا وقتی میخواهد تصمیم بگیرد گزینه مورد نظر در نزدیک‌ترین مکان ممکن نباشد، قطعا تجربه لذت‌بخشی از کار با محصول یا سرویس شما در ذهن خودش نخواهد داشت.

 

ویژگی های رابط کاربری سایت

رابط کاربری یا UI یکی از عوامل مهم جذب بازدید کننده و مشتری در سایت است. شما با طراحی یک رابط کاربری درست می‌توانید کاربران و مشتریان را در سایت خود نگه‌دارید.

البته به این نکته دقت کنید که ظاهر زیبای سایت به تنهایی نمی‌تواند کاربر را دقایقی زیاد در سایتتان نگه دارد. شما علاوه بر طراحی زیبا و جذاب، باید به این نکته هم توجه کنید.

سایت طوری طراحی شود تا کاربر به‌راحتی با آن تعامل کند. و به‌راحتی با سیستم شما ارتباط برقرار کند. سرعت سایت نیز در این زمینه مهم است. اگر موارد فوق رعایت نشود هر چند که سایت شما محتوای کامل و غنی و ظاهری جذاب داشته‌باشد اما بازهم نمی‌توان انتظار جذب مخاطب بالا را داشت.

بنابراین باید توجهی ویژه به طراحی رابط کاربری مناسب داشته باشید. تا توانای آن باشید تعامل کاربران را با وب سایت خود به حداکثر برسانید.

 

مهارت های لازم برای طراحی رابط کاربری

با توجه به مواردی که گفته شد، حتما متوجه شده‌اید که طراح UI به مهارت‌های مختلفی نیاز دارد. یکی از این موارد، آشنایی با ابزارهای طراحی گرافیک مثل فوتوشاپ و Illustrator است. البته نباید از ابتدای پروژه به سراغ این ابزار ها بروید. شروع کار یک طراح ui با وایر فریم یا ابزارهای طراحی اولیه میباشد. می‌توانید از یک کاغذ سفید به عنوان وایر فریم استفاده کنید و طرح مورد نظرتان را روی آن پیاده کنید. ابزارها و نرم‌افزارهای دیجیتال هم برای این‌کار وجود دارند.

در بسیاری موارد طراح سایت و طراح رابط کاربری یک نفر است. به هر حال طراح UI باید با سبک های طراحی سایت آشنایی داشته باشد.

مفهوم رابط کاربری را برایتان توضیح داده‌ایم و متوجه شدیم منظور از طراحی UI چیست. هدف اصلی طراحی رابط کاربری، قابلیت استفاده آسان است. رابط کاربری روی سئو نیز اثرگذار است. همانطور که گفته شد کاربر سایتی که ui خوبی داشته باشد ساده‌تر است و به همین دلیل، علاقه بیشتری به آن نشان می‌دهد. هر چه تعداد کاربران سایت بالاتر رود، رتبه سایت شما نیز بهبود خواهد یافت.

 

۴ عامل اصلی طراحی عالی رابط کاربری چیست؟

با طراحی رابط کاربری پیشرفته و با ویژگی های فوق می‌توانید به جذب مخاطب و کاربر بپردازید. برای مثال هیچ کاربری از یک سایت شلوغ و درهم‌ ریخته که رنگ مناسب و طراحی مناسب ندارد خوشش نمی‌آید. مطمئن باشید اولین عاملی که مخاطب را جذب می‌کند ظاهر است. پس هیچ‌وقت اهمیت آن را دست‌کم نگیرید. به عبارتی دیگر یک ui مناسب می‌تواند کاربر را جذب کند و بازدیدکنندگان سایت را به خریدار تبدیل کند.

 

معماری اطلاعات

اولین عامل مهم در طراحی UI معماری اطلاعات یا عملکرد یک سایت است. مطابق با برچسب‌گذاری، ساختاردهی و سازمان‌دهی. محتوای وب به شکلی است که آن را به را به‌سادگی در دسترس قرار دهد و بادوام کند. برای‌مثال عناصر ناوبری مثل (دکمه‌ها، زبانه‌ها، نمادها، چک باکس‌ها) جزو معماری اطلاعات محسوب می‌شوند.

 

اجزای ناوبری

اما اجزای ناوبری، اجزای ناوبری به کاربران سایت کمک می‌کنند که به گشت‌وگذار در بخش‌های مختلف یک محصول یا وب‌سایت بپردازند. اجزای رایج ناوبری شامل نوار های زبانه‌ای روی دستگاه iOS و منوی همبرگری در گوشی‌های اندرویدی و… است.

 

طراحی تعاملی

دومین عامل مؤثر در طراحی رابط کاربری طراحی تعاملی است. این طراحی قصد دارد با ارائه‌ی نمونه‌ای از ورودی کاربر، خوانندگان غیرفعال را به شرکت‌کنندگان فعال تبدیل کنند. طراحی تعاملی نحوه رفتار کاربران را با فناوری بررسی می‌کند. سپس با تحلیل چنین رفتارهایی برای ایجاد یک رابط کاربری بر اساس رفتارهایی که از کاربر مشاهده و درک شده، استفاده می‌کند. همچنین رابط تعاملی کارآمد می‌توانند این موضوع را درک کنند که هر مشکلی را پیش ازآن‌که بر تجربه‌ی کاربر تأثیر منفی بگذارد، پیش‌بینی و برطرف کند.

 

طراحی بصری

سِوُمین عامل مهم در طراحی یک رابط کاربری و یکی از مهمترین بخش ها طراحی بصری است. یکی از مهمترین اهمیت ارزش زیبایی سایت شما را نمی‌توان دست‌کم گرفت، طراحی زیبا و مؤثر برای جذب بازدیدکنندگان بسیار مهم است. طراحی بصری با استفاده از قابلیت‌هایی مانند فونت‌ها، رنگ‌ها و تصاویر ارزش زیبایی نرم‌افزار را بهبود می‌بخشد. و در کل قسمت بصری یا دیداری در طراحی رابط کاربری اهمیت بسیاری به همراه خود دارد. چون این بخش اولین جایی است که کاربر با آن ارتباط می‌گیرد و اگر Visual Design خوبی نداشته باشید، ممکن است برای همیشه کاربرتان را از دست بدهید.

طراحی بصری شامل موارد مختلف دیگری هم مانند تایپوگرافی، طرح‌بندی، رنگ‌بندی، استفاده از المان‌های، به کارگیری المان‌های تصویری و… می‌شود. شما باید در عین اینکه زیبایی‌شناسی را رعایت خواهید کرد، از اصول جدید نیز پیروی کنید. تا دسترسی ساده‌ای را در اختیار مخاطبان قرار دهید.

 

ویژگی های رابط کاربری موبایل

طراحی رابط کاربری در موبایل کمی متفاوت تر و سخت تر از طراحی آن در وب سایت است. از آنجا‌ که امکانات موبایل و تعداد دفعاتی که کاربر با موبایل در طول شبانه روز استفاده میکند با وب‌سایت متفاوت است. درنتیجه طراحی رابط کاربری آن نسبت به سایت باید برای کاربران بسیار راحت‌تر و کارا‌‌تر باشد. استفاده‌ی راحت و دسترسی سریع به منوها و برطرف شدن نیاز های کاربر در حداقل‌ترین زمان ممکن، مهم‌ترین اهداف در طراحی رابط کاربری در گوشی های موبایل است.

 

طراحی رابط کاربری سه بعدی چیست؟

قبل‌از این هم در دیزاین سایت و اپلیکیشن از گرافیک‌ها، اشکال و المان‌‌های بصری سه بعدی استفاده می‌شد. اما رابط کاربری سه بعدی کاملا متفاوت است. شما هم حتما درباره‌ی متاورس (Metaverse) چیزهایی به گوشتان خورده است. به‌زبان‌ساده، متاورس جهان مجازی سه بعدی است. سایت‌ها و اپلیکیشن‌ها و شبکه‌‌های اجتماعی درآینده‌ای نه‌چندان‌دور برای کاربران تجربه‌‌های مجازی سه بعدی می‌سازند. واقعیت مجازی فقط محدود به دنیای بازی و سرگرمی نخواهد بود. وقتی سایت‌ها و اپلیکیشن‌ها و نرم‌افزارها قرار باشد با کاربر تعامل سه بعدی (3D Interaction) برقرار کنند، به رابط‌های کاربری سه بعدی نیاز دارند.

 

طراحی رابط کاربری چیست؟و چرا باید به آن توجه کنیم

طراحی رابط کاربری سه بعدی چیست؟

 

به عبارت تعامل مستقیم در تعریف دقت کنید. منظور این است که وسیله‌ای فیزیکی مثل موس یا کیبورد یا جوی استیک‌ها میان کاربر و محیط سه بعدی وجود ندارد. تا تعامل ازطریق آن اتفاق بیفتد. بگذارید مثالی بزنم تا منظور از 3D UIs کاملا مشخص شود. فیلم ماتریکس را یادتان هست؟ بحث اینجا درباره‌ی جهان‌ها و تعاملاتی آن‌چنانی است. ممکن است هنوز خیلی علمی و تخیلی به‌نظر بیاید. اما شاید درآینده بخشی‌از فیلم‌های علمی و تخیلی به‌واقعیت بپیوندد.

تصور کنید وقتی کاربر یا انسان روبروی اسکرین ایستاده است و در محیطی سه بعدی قرار دارد، بتواند با حرکت دست یا فرمان صوتی در آن محیط کارهایی انجام دهد. البته، سیستم سنسور هایی دارد که قادر است حرکت و موقعیت قرار گرفتن فرد را ردیابی کند. مثالا در سایت آمازون برای نشان‌دادن قابلیت‌‌های کنسول خانگی Wii قرار داده شده است.

 

واکنش‌گرا بودن در طراحی رابط کاربری چیست؟

اگر تاکنون اسم طراحی رابط کاربری را شنیده باشید، احتمالاً با کلمه «طراحی واکنش‌گرای وب» نیز آشنا هستید و شاید برای شما نیز این پرسش مطرح باشد که واکنش‌گرا بودن UI‌ چیست. طراحی واکنش‌گرای وب به آن نوع طراحی گفته می‌شود که بر اساس اندازه صفحه، نوع پلتفرم و جهت‌گیری، مستقیماً به رفتار و محیط بستگی دارد. این رویه شامل یک آمیزه از گرید‌ها و لی‌آوت‌ها، تصاویر و استفاده هوشمندانه از کوئری‌های مدیای CSS است.

زمانی که وب سایتی معمولی را روی رایانه دسکتاپ مشاهده می‌کنیم، این سایت توانایی آن را دارد که سه ستون داشته باشد. اما زمانی که همان لی‌آوت را روی یک دستگاه موبایل می‌بینیم، ممکن است مجبور باشید به صورت افقی اسکرول کنید یا اجزای خاصی را پنهان سازید. با این حال اگر ۱ سایت از طراحی واکنش‌گرا استفاده کند، نسخه موبایل این وب‌سایت به صورت خودکار طوری تنظیم می‌شود که یک ستون منفرد را نمایش دهد و تصاویر را با جای معوج کردن، تغییر اندازه می‌دهد.

به طور خلاصه، طراحی واکنش‌گرا رابط کاربری به صورت خودکار محتوا را بر اساس دستگاهی که بیننده مورد استفاده قرار می‌دهد پیکربندی مجدد میکند.

 

ویژگی های رابط کاربری اپلیکیشن و نرم‌افزار ها چیست؟

رابط کاربری اپلیکیشن‌ها و نرم‌افزار ها‌ی شما هرچه زیباتر باشد و کار کردن با آن ها راحت‌تر باشد شانس دانلود و گسترش نرم‌افزار یا اپلیکیشن شما بیشتر می‌شود. در واقع رابط کاربری یا ui اپلیکیشن‌ها و نرم‌افزار‌ ها باید بر اساس ظاهر و محتوای آنها باشد تا کاربر بتواند با آنها تعامل برقرار کند. اگر می‌خواهید در طراحی رابط کاربری اپلیکیشن‌ها و نرم‌افزارها موفق باشید بهتر است این چند نکته را رعایت کنید.

رقبا و نرم‌افزار های موفق را آنالیز کنید و از تجربه های آنها استفاده کنید.

دسترسی راحت به بخش های پر استفاده، بنابراین کاربر انتظار دارد که رابط کاربری موبایل و اپلیکیشن ها سخت و پیچیده نباشد.

از طراحی شلوغ در اپلیکیشن های موبایل خودداری کنید. زیرا این کار باعث می‌شود کاربر سردرگم بشود.

رابط کاربری اپلیکیشن ها باید انعطاف‌ پذیر باشد و روی هر نوع گوشی هوشمندی با هر سیستم‌ عاملی بهینه سازی شده و سازگار باشد.

در نهایت رفتار کاربرانتان را تحلیل کنید و سعی کنید در به‌روزرسانی های بعدی، رابط کاربری سایت یا… خود را بهبود ببخشید.

 

نکات مهم در طراحی رابط کاربری چیست؟

برای این‌که بتوانید یک رابط کاربری ایده‌آل، دارای ظاهری جذاب و منحصربه‌فرد داشته باشید به نکات زیر توجه کنید:

در طراحی رابط کاربری موضوع اصلی، زیبا سازی‌ ظاهر است. یعنی از آنچه‌ که کاربر در حین تجربه خود می‌بیند لذت ببرد و به‌ راحتی بتواند از آن استفاده‌کند. در این مرحله از طراحی رابط کاربری است که رنگ‌ها، تایپوگرافی، گرافیک‌ها، عکاسی و دیگر المان های بصری مطرح می‌شوند.

سعی‌کنید در طراحی رابط کاربری از سادگی، و همچنین تضاد کافی بین متن و رنگ پس‌زمینه را رعایت کنید. این کار خوانایی متن را راحت‌تر میکند.

کاربر شما باید بتواند نام تجاری یا برند شما را در هر صفحه از سایت شما بشناسد و کاربران جدید نیز باید بتوانند در اولین بازدید خود، از وب سایت شما نام تجاری شما را به‌ راحتی تشخیص بدهند.

سعی‌کنید طرحی را انتخاب کنید که در طول پروژه به آن متعهد باشید. هر صفحه از وب سایت به گونه‌ای طراحی شود تا از هرگونه سردرگمی و شلوغی و تجربه حس بد به کاربر جلوگیری‌کند.

 

نتیجه گیری

طراحی رابط کاربری مناسب نقش مهمی در رضایت و راحتی کار کاربران سایت‌شما دارد. در واقع هدف اصلی و نهایی طراحی رابط کاربری، این است که قابلیت استفاده کردن از سایت یا نرم‌افزار را برای کاربران آسان و راحت‌تر کند.

طراح رابط کاربری باید خود را به‌جای کاربران بگذارد و نیاز‌ها و هدف‌های آنها را آنالیز، تحلیل و پیاده‌سازی فرماید. و در آخر محصول را طوری طراحی‌کند که نیازها و اهداف کاربران را پوشش دهد.

اگر طراحی رابط کاربری سایت مناسبی داشته باشید، ساده‌تر است که کاربر علاقه بیشتری به آن نشان میدهند.

 

سوالات متداول

آیا طراحی رابط کاربری مناسب برای وب سایت لازم است؟

جواب این سوال مهم و در عین‌حال ساده: بله، لازم است. زیرا شما با طراحی رابط کاربری مناسب برای سایت خود، میتوانید در ذهن کاربران بازدید کننده از سایت شما، تجربه کاربری بهتری بسازید. پس حتما به این نکته توجه لازم را داشته باشید. و برای طراحی یک رابط کاربری خوب، به یک طراح UI یا طراح رابط کاربری کار بلد مراجعه کنید. شاید برایتان جالب باشد که بدانید جنبه های مهم طراحی رابط کاربری نوع های مختلفی مانند طراحی بصری و اجزای ناوبری میباشد. که این ها هستند: رنگ‌ها، تایپوگرافی، گرافیک‌ها، عکس های مناسب و دیگر المان های بصری .|. اما اجزای ناوبری به کاربران سایت کمک می‌کنند که به گشت‌وگذار در بخش‌های مختلف یک محصول یا وب‌سایت بپردازند.

طراحی سه بعدی رابط کاربری چیست؟

قبل‌از این هم در دیزاین سایت ها و اپلیکیشن ها از گرافیک‌ها، اشکال و المان‌‌های بصری سه بعدی استفاده می‌شد. اما رابط کاربری سه بعدی کاملا متفاوت است. شما هم حتما درباره‌ی متاورس (Metaverse) چیزهایی به گوشتان خورده است. به‌زبان‌ساده، متاورس جهان مجازی سه بعدی است. سایت‌ها و اپلیکیشن‌ها و شبکه‌‌های اجتماعی درآینده‌ای نه‌چندان‌دور برای کاربران تجربه‌‌های مجازی سه بعدی می‌سازند.

 

حرف آخر

امیدواریم این وبلاگ که درمورد طراحی رابط کاربری و رابط کاربری چیست؟ و تجربه کاربری بود، برای شما دوستان و همراهان حجره جو مفید بوده باشد.

جهت مطالعه قوانین و مقررات و ثبت نام و دریافت حجره اینترنتی مجموعه کسب و کار خودتون و استفاده از خدمات ویژه مشترکین سامانه، تماس بگیرید و یا از طریق ثبت حجره در صفحه اول سامانه اقدام نمایید.

و یا جهت دریافت مشاوره رایگان، شماره تماس خود را به واتساپ، سامانه ثبت الکترونیکی مشاغل، حجره جو ارسال نمایید. تا کارشناسان ما در اولین فرصت با شما تماس بگیرند.

و برای مشاهده تعرفه های سامانه هم به بخش تعرفه ها مراجعه کنید.

مطالب مرتبط

نظرات و سوالات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سفارش طراحی سایت

با تخفیف ویژه عیدانه

تخفیف عیدانه!
طراحی سایت با بهترین امکانات
سفارش طراحی سایت در گیلان
سفارش با موفقیت ثبت شد!

کارشناسان سامانه در اولین فرصت با شما تماس میگیرند!