معرفی انواع ریدایرکت ها

معرفی انواع ریدایرکت ها

شاید برای شما هم این سوال به‌وجود آمده است. که اگر بخواهید دامنه وب‌ سایت خود را تغییر دهید، چه اتفاقی برای رتبه‌ی سایتتان در نتایج جستجو میفتد. یا اگر بخواهید آدرس یکی از صفحات سایت خود را تغییر دهید، کاربران‌ تان چگونه می‌توانند از این موضوع مطلع شوند. خب، اگر قصد انجام چنین‌کاری را دارید، جایی برای نگرانی وجود نخواهد داشت. زیرا در سئو و بهینه سازی وب سایت مفهومی به نام ریدایرکت وجود دارد. که دقیقاً برای چنین جا‌به‌جایی ‌هایی کاربرد دارد و ما در این وبلاگ به معرفی انواع ریدایرکت ها پرداخته‌ایم.

وب‌سایت ها فارغ از میزان سود اقتصادی شان برای گردانندگان خود از اهمیت بالایی برخوردارند. ارزش و رتبه آنها با تلاش مداوم و رعایت جز به ‌جز اصول سئو حاصل میشود و حفظ آنها، نیازمند به کارگیری شیوه‌ های درست مدیریتی است.

گاهی اوقات مدیران وب‌سایت ‌ها ناچار هستند به طور موقت یا دائمی دامنه یا آدرس صفحات خود را تغییر دهند. حال کاربران همچنان به آدرس های قدیمی مراجعه میکنند. در این شرایط، مدیران سایت‌ ها باید با ترفندی آنها را به آدرس جدید خود هدایت کنند. اما تکلیف ارزشی که صفحات وب ‌سایت تا پیش از این نزد موتور های جستجوگر داشته‌اند چه می شود؟.

اگر می خواهید پاسخ این سوال را به دست بیاورید، تا پایان این وبلاگ با ما همراه باشید.

قبل از آن که برویم سراغ معرفی انواع ریدایرکت ها باید بدانیم که ریدایرکت چیست؟ و چه کاربرد و چه تاثیری بر سئو دارد، در ادامه‌ی این مقاله به این توضیحات خواهیم پرداخت.

 

تاثیر ریدایرکت یا تغییر مسیر بر سئو چیست؟

تاثیر انواع ریدایرکت ها بر سئو چیست؟

 

ریدایرکت چیست؟

در دنیای سئو، ریدایرکت یا تغییر مسیر به آدرس جدید، روشی برای انتقال کاربران و موتور های جستجو به آدرس URL جدید و غیر از آدرس صفحه‌ ی قدیمی است. اگر بخواهیم ریدایرکت را در یک جمله تعریف کنیم باید گفت. که ریدایرکت یک روش برای ارسال کاربر و موتور های جستجو به آدرس اینترنتی‌ای متفاوت از آدرس اولیه است.

توجه کنید که تغییر مسیر لزوماً به سایت های همان دامنه نباید اشاره کند. بلکه این تغییر مسیر میتواند حتی کاربران را به دامنه ای دیگر هم بفرستد. که به عنوان تغییر مسیر یا ریدایرکت های دامنه‌ای معروف است. هر صفحه در وب دارای یک آدرس URL است.

گاهی اوقات، محتوا از یک URL به URL دیگری انتقال داده خواهد شد. این دقیقاً همان زمانی است که شما به انواع ریدایرکت یا همان تغییر مسیر نیاز پیدا میکنید. روش های متفاوتی برای تغییر مسیر مرورگر وجود دارد. این ریدایرکت ها می توانند به دو کلاس تغییر مسیر های سرور و تغییر مسیر های سمت کاربر تقسیم شوند. که هر کدام را می توان به چند دسته مختلف تقسیم بندی کرد. پس ضروری است با انواع ریدایرکت ها آشنا شویم.

گاهی اوقات ممکن است ما بر اثر اشتباه در تولید محتوا سایت خود، یک محتوا تکراری به سایت خود اضافه کنیم و آن را منتشر کنیم. در اینجا باید چه کاری انجام دهیم؟ چه اقداماتی لازم است تا از این مشکل رهایی پیدا کنیم؟ جواب سوالتان را پیدا خواهید کرد.

 

ریدایرکت کردن چه کاربردی دارد؟

خیلی خوب میدانید که نقل و انتقالات بی‌دلیل اتفاق نمی‌افتند. برخی از صاحب خانه‌ها به دلیل این‌که محل سکونت‌ شان در طرح قرار گرفته است مجبور به ترک خانه می‌شوند. و برخی دیگر به قصد تعمیرات برای مدتی ساختمان یا خانه را ترک می‌کنند.

به عنوان مدیر سایت بعضی اوقات مجبور میباشید آدرس صفحه یا صفحاتی در سایت خود را تغییر دهید یا به طور کامل دامنه سایت را عوض کنید. در این مواقع ریدایرکت ‌ها به داد شما می‌رسند. تا علاوه بر حفظ اعتبار خود بخاطر سایت قبلی، بتوانید کاربران خود را به سایت جدید راهنمایی کنید.

در یک نگاه کلی به کاربرد ریدایرکت باید بگوییم زمانی از ریدایرکت ها استفاده می کنید که:

آدرس تمامی صفحات وب سایت به طور کامل تغییر کرده باشد. در این حالت با دادن یک دستور کلی به راحتی می ‌توانیم تمامی صفحات را به آدرس جدید انتقال دهیم.

یا در داخل سایت خود چندین صفحه با موضوعات و محتواهای یکسان دارید که وجود آن ‌ها جز جریمه چیزی نصیب‌تان نمیکند.

در نتیجه برای جلوگیری از خشم الگوریتم‌ های گوگل، آدرس این صفحات را به اصلی‌ترین صفحه انتقال می‌دهید. برای انجام این کار لازم است برای هر یک از صفحات به صورت جداگانه دستور صادر کنید.

برای جلوگیری از بروز مشکلاتی مثلا تولید محتوا تکراری میتوانید یک تقویم محتوایی داشته باشید.

 

انواع ریدایرکت ها یا تغییر مسیر ها

تغییر مسیر 301

یکی از رایج ترین تغییر مسیر ها، ریدایرکت 301 است که یک تغییر مسیر دائمی محسوب میشود. زیرا صفحه وب به طور دائم به صفحه وب دیگری منتقل شده‌است. اگر قصد دارید به صورت دائمی یک صفحه حذف‌شده و یا منتقل شده را ریدایرکت کنید و یا حتی اگر ساختار پیوند تان را تغییر داده‌اید باید از این نوع از انواع ریدایرکت ها استفاده کنید.

این کد تغییر مسیر به ربات های موتور جستجو می‌گوید که صفحه مورد نظرتان که به دنبالش هستید در این مکان پیدا نمی‌شود. و دیگر نباید ایندکس شود. دقت کنید که اگر تغییر مسیر صحیحی را تنظیم نکنید، احتمال دارد کاربران‌تان و همچنین ربات های گوگل با پیغام خطای 404 روبه‌رو شوند و قطعا دوست نخواهید داشت که این اتفاق بیافتد.

 

تغییر مسیر 302

تصور کنید که ناچار هستید یکی از صفحات ارزشمند خود را برای مدتی کوتاه و موقت از دسترس خارج یا به آدرس دیگری انتقال دهید. در حالت نخست کاربران پس از ورود به این صفحات با ارور 404 (به معنای حذف صفحه) مواجه می شوند.

مشکل زمانی آغاز می‌ شود که این آدرس ها پس از مدت کوتاهی از دیتابیس موتور های جستجو حذف می شوند و تمام ارزش و ورودی های آن صفحه نیز از بین می رود.

همچنین، استفاده از ریدایرکت 301 موجب انتقال دائمی این اعتبار، به آدرس جدید می‌ شود. پس باید به دنبال راهکار دیگری باشیم.

نکته ‌ای که باید به آن توجه کنید این است که موتور های جستجو نسبت به ریدایرکت 302 کمی سخت گیر هستند و اگر مدت زمان زیادی از آن ‌ها استفاده شود، موتور های جستجو مانند ریدایرکت 301 با آن برخورد می‌ کنند.

بنابراین، تنها زمانی که می ‌خواهید یک صفحه به طور موقت جا ‌به‌ جا شود و در موتورهای جستجو ثبت نشود از ریدایرکت 302 استفاده کنید.

 

تغییر مسیر 307

تغییر مسیر 302 غالبا برای ریدایرکت های موقت استفاده میشد. اما با ظاهر شدن HTTP 1.1 تغییر مسیر 307 جای آن را گرفت. ریدایرکت 302 برای موتور های جستجو ابهاماتی به همراه داشت. اما تغییر مسیر 307 کاملا و به صورت مشخص بیان می کند که URL درخواست شده با استفاده از URL اصلی انجام گردد.

اگر اطمینان دارید که این حرکت به صورت موقت است و بعد ها به URL اصلی خود نیاز پیدا می کنید، بهتر است که از این ریدایرکت استفاده کنید.

 

تغییر مسیر 410 یا محتوای حذف شده

خطای 404 یکی‌از بزرگترین مشکلات سایت‌ها است. و اگر به سرچ کنسول نگاهی کنید، میزان اهمیتی که این خطا روی سایتتان خواهد داشت را درک خواهید کرد.

این خطاها باید در اولین زمان ممکن حل و برطرف گردد، زیرا هیچکس نیست که از این خطا ها خوشش بیاید. و گوگل آن را یک نشانه از عدم‌نگهداری درست از سایت شناسایی میکند.

خطای 404 به طور معمول به هنگام حذف کردن صفحه و یا یک پست درخواستی از سایت رخ خواهد داد. توانایی آن را دارید با یک ریدایرکت 410 به موتور های جستجو بفهمانید که این صفحه حذف شده. با این کار آن ها متوجه میشوند که این صفحه بر نخواهد گشت و میتوانند آن را از فهرست خود حذف کنند.

 

تغییر مسیر 451

در صورتی که از طرف مجامع قانونی دستور حذف و یا درخواست حذف یک وب‌سایت صادر شده باشد، باید از ریدایرکت 451 در بین انواع ریدایرکت ها استفاده نمایید. این بدان معناست که در این صفحه در گذشته محتوایی وجود داشته و شما نیز مایل به انتشار آن هستید، اما از لحاظ قانونی اجازه انجام این کار را ندارید. در واقع وب سایت منتشر شده مغایر با قوانین کشور بوده است.

 

تغییر مسیر Meta Refresh

این روش برخلاف راهکار های پیشین که در سطح سرور انجام می ‌گرفت، در سطح صفحات وب ‌سایت صورت میگیرد. این شیوه در مقایسه با روش های دیگر از سرعت کمتری برخوردار است. و از لحاظ سئو ارزش کمی از صفحه را منتقل خواهد کرد.

اگر تابه‌حال وارد صفحه‌ای شده‌اید و پیغامی تحت عنوان «اگر تا 5 ثانیه دیگر به طور خودکار منتقل نشدید، اینجا را کلیک کنید» را مشاهده کرده‌اید، باید بدانید که این روش از تغییر آدرس دقیقاً همان Meta Refresh است.

 

مقداری خیلی کمی از Link Juice را به صفحه جدید منتقل می‌کند. با این حال، به دلیل نوسان شدید در ارسال Link Juice و مناسب نبودن برای سئو، استفاده از Meta Refresh ها معمولاً پیشنهاد نمیشود.

 

تغییر مسیر REGEX

اگر یک سئو کار حرفه‌ای باشید و نیاز به ریدایرکت پیچیده‌ای دارید، امکان دارد، نیاز به استفاده از تغییر مسیر های REGEX داشته باشید. به طور مثال میتوانید یک ریدایرکت واحد را ایجاد کرده تا کل گروه های URL که فقط یک کلمه کلیدی را شامل میشود، به یک مکان جدید منتقل خواهد شد.

این موضوع میتواند در هنگام کار بر روی یک پروژه بزرگ سئو، باعث صرفه جویی کردن در زمان شما شود. با این حال فقط زمانی که به اندازه کافی مهارت دارید و میدانید که چه کاری را باید انجام دهید از ریدایرکت REGEX استفاده کنید. زیرا این‌ها به سادگی میتوانند سایت را خراب کنند.

در این مقاله سعی کردیم هر آنچه که باید درباره انواع ریدایرکت ها و کاربرد و تاثیر آن ها بر سئو باید بدانید را توضیح داده باشیم. امیدواریم این مقاله برای شما کاربرد داشته باشد و باعث پیشرفتتان شود.

 

نحوه استفاده از انواع ریدایرکت ها

امروزه جدید ترین سیستم های مدیریت محتوا CMS طرح ها و افزونه هایی را ارائه میکنند. که به شما اجازه می دهند به راحتی ریدایرکت های 301 و 302 را مدیریت کنید. برای مثال افزونه Yoast SEO یک افزونه سئو پر طرفدار وردپرسی است که یکی از قابلیت های آن ریدایرکت کردن صفحات میباشد. بسیاری از پلتفرم های هاستینگ و CDN نیز امکان مدیریت ریدایرکت ها از پنل مدیریتی خود را در اختیار شما قرار میدهند.

 

آموزش ریدایرکت  یک صفحه با افزونه Yoast SEO Premium

در ادامه به شما آموزش میدهیم که یک ریدایرکت 301 با افزونه Yoast SEO Premium یا یوآست پرو انجام بدهید. همانطور که خواندید این قابلیت فقط در نسخه پرومیم یا پرو این افزونه وجود دارد. ما به شما آموزش میدهیم انواع ریدایرکت ها را انجام دهید. اما برای نمونه با ریدایرکت 301 کار میکنیم. برای ایجاد ریدایرکت 301 به این شش مرحله خوب دقت کنید:

مرحله اول:

ما یک برچسب به نام « فیلم سینمایی » میسازیم.

مرحله اول: ساخت برچسب

مرحله دوم:

حالا این برچسب را حذف میکنیم.

مرحله دوم: پاک کردن برچسب

مرحله سوم:

اتفاقی که می‌افتد این است که اگر دیگر وارد URL آن برچسب شوید یک صفحه 404 را مشاهده میکنید. که این یک فاجعه میباشد!

مرحله سوم: از بین بردن صفحه ۴۰۴ با تغییر مسیر ۳۰۱

مرحله چهارم:

حالا مانند تصاویر، وارد افزونه یوآست سئو پرو میشویم. و به بخش «تغییر مسیر» میرویم.

مرحله چهارم: رفتن به بخش تغییر مسیر در افزونه Yoast SEO Premium

مرحله پنجم:

بعد نوع ریدایرکت یا تغییر مسیر را انتخاب میکنیم.

مرحله چهارم: انتخاب نوع ریدایرکت

مرحله ششم:

بعد به شما دو کادر نمایش میدهد. در کادر اول باید آدرس صفحه حذف شده یا صفحه غیر فعال شده یا صفحه خراب را وارد کنید، و در کادر دوم باید آدرس صفحه‌ای که میخواهید، صفحه خراب به آن ریدایرکت شود را وارد کنید.

مرحله ششم: وارد کردن آدرس صفحه حذف شده و صفحه جدید

و به این شکل شما از یک صفحه وب به صفحه وب دیگری یک ریدایرکت 301 یعنی یک تغییر مسیر دائمی ایجاد کرده‌اید.

در ایجاد ریدایرکت 301، موفق باشید!

 

 


سوالات متداول

ریدایرکت چیست و به چه معناست؟

در دنیای سئو، ریدایرکت یا تغییر مسیر به آدرس جدید، روشی برای انتقال کاربران و موتور های جستجو به آدرس URL جدید و غیر از آدرس صفحه‌ ی قدیمی است. اگر بخواهیم ریدایرکت را در یک جمله تعریف کنیم باید گفت. که ریدایرکت یک روش برای ارسال کاربر و موتور های جستجو به آدرس اینترنتی‌ای متفاوت از آدرس اولیه میباشد.

چطور با افزونه Yoast SEO انواع ریدایرکت ها را ایجاد کنم؟

در وبلاگ مرحله به مرحله با تصاویر برایتان توضیح داده شده است. اما برای اینکه به جواب سایتتان رسیده باشید این کار بسیار ساده و مهم در بخش (تغییر مسیر » یوآست سئو) موجود است. و اینکه این قابلیت فقط و فقط در نسخه پرو افزونه یوآست یا در Yoast SEO Premium وجود دارد.


 

حرف آخر

امیدواریم این وبلاگ که درمورد انواع ریبدایرکت ها یا همان تغییر مسیر ها بود، برای شما دوستان و همراهان حجره جو مفید بوده باشد.

جهت ثبت نام و دریافت حجره اینترنتی مجموعه کسب و کار خودتون و استفاده از خدمات ویژه مشترکین سامانه، تماس بگیرید و یا از طریق ثبت حجره در صفحه اول سامانه اقدام نمایید.

و یا جهت دریافت مشاوره رایگان، شماره تماس خود را به واتساپ، سامانه ثبت الکترونیکی مشاغل، حجره جو ارسال نمایید. تا کارشناسان ما در اولین فرصت با شما تماس بگیرند.

و برای مشاهده تعرفه های سامانه هم به بخش تعرفه ها مراجعه کنید.

مطالب مرتبط

نظرات و سوالات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سفارش طراحی سایت

با تخفیف ویژه عیدانه

تخفیف عیدانه!
طراحی سایت با بهترین امکانات
سفارش طراحی سایت در گیلان
سفارش با موفقیت ثبت شد!

کارشناسان سامانه در اولین فرصت با شما تماس میگیرند!