تاثیر بازاریابی محتوا بر کسب و کار
بازاریابی محتوا، بخشی از استراتژی بازاریابی و توسعه کسبوکار شما است. که بر ایجاد و توزیع محتوای ارزشمند، مرتبط و یکپارچه تمرکز دارد و هدف کلی آن، جذب مخاطبین جدید و حفظ کاربران قبلی است. جذب مخاطب در این استراتژی، با ارائه محتوای ارزشمند انجام میشود. این نوع از بازاریابیِ کسبوکار میکوشد تا با به اشتراکگذاری محتوای آموزشی، سرگرمکننده یا آگاهیبخش، به خوانندگان در تصمیم گیری کمک کند. نتیجه این کار میتواند در قالب تغییر رفتار مخاطبان و یا آنگونه که بازاریابان مایلند، به شکل تصمیمگیری برای خرید خود را نشان دهد. در حقیقت در این نوع بازاریابی، مردم را به خرید مجبور نمیکنیم؛ بلکه به آنها کمک میکنیم تا بهترین تصمیم را بگیرند و شاید بهترین تصمیم آنها در این میان، خریداری از شما باشد.
هدف از بازاریابی محتوایی چیست؟
«هدف بازاریابی محتوایی، جذب و نگهداری مشتریان بهوسیلهی تولید و سازماندهی محتوای ارزشمند و مناسب به نیتِ تغییر یا تقویت رفتار مشتری است. این نوع بازاریابی، فرایندی مستمر است که در راهبرد کلی بازاریابی شما به بهترین نحو جای میگیرد و بر مالکیت رسانه متمرکز است نه اجارهی آن.»
- برای داشتن یک بازاریابی محتوای موفق، به برنامهریزی دقیق نیاز خواهید داشت. هنگام ایجاد محتوا، باید نکات کلیدی زیر را در نظر داشته باشید:
- محتوا را برای چه کسی ایجاد میکنید؟
- محتوا چه سودی برای مخاطب دارد و کدام مشکل او را قرار است حل کند؟
- محتوای مورد نظر چگونه منحصربهفرد خواهد شد؟
- محتوا در چه فرمتی تولید میشود؟
- محتوا در کجا توزیع میشود؟
- چگونه ایجاد و انتشار محتواها را برنامهریزی و مدیریت میکنید؟
البته بازاریابی محتوا تنها به کسب و کارها و شرکتهای بزرگ اختصاص ندارد؛ بلکه کسب و کارهای کوچک و حتی فروشگاههای یک نفره ای هم در سراسر جهان وجود دارند که از طریق بازاریابی محتوا کسب و کارشان را توسعه دادهاند. رویکرد این شاخه از بازاریابی استراتژیکی است و بر ایجاد و توزیع محتوای با ارزش تمرکز دارد. محتوایی که بتواند به جذب مخاطب بی انجامد و در نهایت با مشتری به سوی یک کسب و کار، سودآور باشد.
زمانی که مشتریان تصمیم به خرید میگیرند، به هرحال به عوامل مختلفی توجه میکنند و یکی از این عوامل که شاید مهمترین آنها نیز محسوب شود، احساسی است که مشتریان نسبت به یک برند دارند. بازاریابی محتوا سعی دارد در طول یک فرآیند مشخص احساس مشتریان را بهگونهای شکل دهد که آنها در بین برندهای مختلف نسبت به یکی از آنها تعهد و وفاداری بیشتری داشته باشند.
چرا به بازاریابی محتوا نیاز دارید؟
هر خرید از ابتدا تا انتها دارای چهار مرحله است که به ترتیب عبارتند از: اطلاع، پژوهش، توجه و خرید.
دو مرحله اول یعنی اطلاع و پژوهش کلیه فعالیتهایی را در برمیگیرد که افراد در خلال آنها نسبت به یک برند شناخت پیدا میکنند. همچنین پژوهش در یک معنا به پژوهشهای بازار مربوط میشود. بازاریابی سنتی در دو مرحله اول میتواند نسبتاً موفق عمل کند اما پس از این دو مرحله از کارایی کافی برای حفظ و مراقبت از مشتریان برخوردار نیست. در بازاریابی محتوا دو مرحله اول فرآیند خرید از طریق آشنایی با راه حلها و آموزش مصرف کنندگان اجرا میشود و در مورد یک محصول که ممکن است قبل از آن هرگز مورد توجه قرار نگرفته باشد، میتواند معرفی را به خوبی انجام دهد. همین حفظ و مراقبت از مشتریان که نقطه قوت بازاریابی محتوا محسوب میشود.
اصول تولید محتوای باکیفیت چیست؟
محتوای جذاب یکی از سه دلیلی است که مردم برندها را در شبکههای اجتماعی دنبال میکنند.
۱. مزیت ایجاد کنید.
محتوای شما باید ارزش واقعی داشته باشد؛ این محتوا میتواند شامل اطلاعات مفید، مطالب آموزشیِ کاربردی یا حتی سرگرمی باشد. محتوای شما باید از نکاتی برخوردار باشد که توجه خواننده و در نهایت کسبوکارش را جلب کند. مخاطبان همیشه دنبال اطلاعات جدید هستند و دنبال منابعی هستند که نیازشان را برآورده کند. درنتیجه آن به کسب و کارها برای ارتقا و پیشرفت در جهت فروش بیشتر کمک خواهید کرد. اطلاعات ارزشمند به برند شما کمک می کند و همیشه در ذهن مخاطب خواهید ماند.
۲. سرعت عمل داشته باشید.
سرعت از آن رو، عاملی نیرومند است که مردم را وادار به اقدام و واکنش میکند. شما باید با محتوای خود، سرعت عمل را در افراد برانگیزانید.
اطلاعات شما باید سرعت و واکنش را در مخاطبان بالا ببرد. اگر شرایطی را می خواهید پیشنهاد دهید که محدودیت زمان دارد، آن را با مخاطبان به اشتراک بگذارید تا هرچه سریعتر از آن استفاده کنند.
۳. برای محتوای خود منبع ذکر کنید.
حقیقت این است که مردم شیفتهی حقایق هستند. ممکن است شما مطالب زیادی از خود داشته باشید، اما بهتر است برای گفتههای خود منابعی هم ذکر کنید.
اگر از آمار و اعداد با ذکر منبع استفاده کنید، مخاطبان شما را جدی می گیرند و سریعتر دنبال رو شما خواهند بود. هدف شما این است که اعتماد مردم به برندتان افزایش یابد. ذکر منبع موثق در تسریع این روند کمکتان خواهد کرد.
۴. کنجکاوی مخاطب را ارضا کنید.
مخاطبان شما در پی اطلاعاتی هستند که مشکلاتشان را حل کند، زندگی را برایشان آسانتر کند. راهکار ارائه دهید. به مسائل از بیرون نگاه کنید. از عناوین جذاب که حس کنجکاوی مخاطب را بالا ببرد استفاده کنید.
مردم به دنبال کسی هستند که بعنوان متخصص کسب و کار حقایق را به آنها بگوید و از مطالب کلیشه ای بپرهیزد. کنجکاوی یکی از دلایل تأثیرگذاری برندسازی شخصی در بازاریابی محتوایی است. مردم کنجکاوند بدانند پشت برندهایی که خریداری میکنند چه کسانی نشستهاند.
۵. احساسات را برانگیزید.
احساسات مخاطب را برانگیزانید این بدین معنی نیست که تیم محتوا را صرف مطالب احساسی کنید. زیرا فرآیند خرید و استفاده از خدمات با احساسات مردم درگیر است.
تولید محتوایی که عواطف را با رویکردی منطقی تحریک کند بهشما کمک میکند تا به اهاف تجاری خود برسید. در این صورت احتمال اشتراک گذاری و تبلیغات دهان به دهان را بالا خواهید برد. چرا که مخاطب به طور طبیعی مشتاق است دیگران را در عواطف خود سهیم کند. برای هر یک از احساسات محتوا و هدف جداگانه ای داشته باشید.
استفاده از شوخ طبعی در بازاریابی:
جف بولاس (Jeff Bullas)، مطالعهای موردی را دربارهی بهکارگیریِ شوخطبعی در بازاریابی محتوایی به اشتراک گذاشته که دستاورد آن را میتوانید در اینجا مطالعه کنید:
« از آنجا که پژوهشهایی که از وارتون (Wharton) به دست آمده نشان میدهد که اغلب افراد مزاح و شوخطبعی را دوست دارند و چنین محتوایی را به طور مرتب به اشتراک میگذارند، بهکارگیری شوخطبعی در بازاریابی محتوایی بهشدت مؤثر است. شرکتهای بزرگ همواره از ترفند شوخطبعی بهره میگیرند تا برند خود را از دیگر برندها متمایز کنند.»
شوخطبعی میتواند تاثیرات مثبت زیر را داشته باشد:
- جلب توجه کند.
- واکنشی هیجانی و عاطفی را برانگیزد و افزون بر خوشحالی مخاطب، باعث برقراری ارتباط میان او و برند شما شود.
- نشان دهد که شما نیز یکی از آنها هستید و به عنوان عضوی از جامعه، همان دغدغهها را دارید.
- در ذهنها میماند و به اشتراک گذاشته میشود و اگر از ترفند شوخطبعی در همهی صفحات شبکههای اجتماعی خود بهره بگیرید، شمار فالورهایی که جذب میکنید، افزایش خواهد یافت.
انواع بازاریابی محتوا:
اگرچه اینترنت و رسانههای اجتماعی بستر اصلی بازاریابی محتوا محسوب میشوند، اما این شاخه از بازاریابی صرفاً به حوزه دیجیتال محدود نمیشود؛ هنوز هم برخی از شرکتها هستند که از طریق تولید محتوای آفلاین فعالیتهای بازاریابی محتوا را پیش میبرند. بازاریابی محتوا در مفهوم کلی به معنای به اشتراک گذاری دانش، مشاوره و سرگرمی در یک قالب قابل استفاده است که این قالب ممکن است شامل مقالات وبلاگ، فیلم، پادکست، بازاریابی از طریق رسانههای اجتماعی، ایمیلها، وبینارها، اینفوگرافیک، کاریکاتور، مسابقه و آزمون، ارزیابیها، برنامهها و غیره باشند.
تفاوتهای بازاریابی محتوا با بازاریابی سنتی:
به بیان دیگر باید گفت که در روشهای قدیمیتر بازاریابی کسب و کارها چندان موضوعیتی به مشتریان و جامعه مخاطبان خود نمیدادند و تنها در صدد بودند با تبلیغات پیاپی و مستمر خود آنها را بمباران کنند! بازاریابی سنتی در عصر حاضر تأثیرگذاری چندانی ندارد و تجربه نشان داده که تنها باعث از بین رفتن منابع مالی و اتلاف زمان برای یک برند میشود. در بازاریابی سنتی کسب و کارها تنها میتوانند افراد را از وجود خود و وجود محصولات خود آگاه کنند.
اما به تدریج توسعه کسب و کارها و افزایش تعداد آنها سبب شد تا افراد از تبلیغات یک سویه خسته شوند و در عوض به دنبال راههایی برای افزایش آگاهی درباره محصولات مورد نیاز خود باشند. بازاریابی محتوا به کسب و کارها کمک میکند تا از مشتریان خود مراقبت کنند. یک بازاریاب محتوا به دنبال راههای بهتر برای جذب مشتری است و سعی میکند به جای آن که صرفاً محصولات یا خدمات خود را به صورت یک طرفه برجسته سازد، محتوا و اطلاعات مرتبط و مفیدی را درباره محصولاتش تولید کند و آنها را بهگونهای نشر دهد که مخاطبان با میل و علاقه خود تصمیم به مطالعه آنها بگیرند. در حقیقت یک بازاریاب محتوا به مشتریان خود دیدگاهها و راهکارهایی را ارائه میدهد تا آنها بتوانند در حل مسائل و مشکلاتشان از این دیدگاهها کمک بگیرند.
امیدواریم مطالب فوق برای شما دوستان و همراهان حجره جو مفید بوده باشد.
جهت ثبت نام و دریافت حجره اینترنتی مجموعه کسب و کار خودتون و استفاده از خدمات ویژه مشترکین سامانه، تماس بگیرید و یا از طریق ثبت حجره در صفحه اول سامانه اقدام نمایید.
و یا جهت دریافت مشاوره رایگان، شماره تماس خود را به واتساپ سامانه ارسال نمایید تا کارشناسان ما در اولین فرصت با شما تماس بگیرند.