همه چیز درباره بازاریابی شبکه های اجتماعی
بازاریابی دیجیتال شامل مجموعه ابزارها و فعالیتهایی است که برای بازاریابی محصولات و خدمات در بستر دیجیتال (وب، اینترنت، موبایل یا سایر ابزارهای دیجیتال) مورد استفاده قرار میگیرند. دیجیتال مارکتینگ در واقع راهی برای تبلیغ برندها و محصولات به صورت آنلاین و از طریق کانالهای مختلف دیجیتالی است.
مزایای دیجیتال مارکتینگ چیست؟
بازاریابی دیجیتال دارای ابزارهای زیادی است که شرکت ها با استفاده از همه یا بخشی از آن ها به توسعه محصول و بازار خود میپردازند. همچنین بدلیل گستردگی استفاده از ابزار های دیجیتال مانند گوشیهای هوشمند و اینترنت و در دسترس بودن آنها، این نوع بازاریابی هزینه اجرایی کمتر و بازدهی بالایی دارد یعنی تبلیغات در دیجیتال مارکتینگ بسیار ارزانتر و بهصرفهتر است و درعینحال، اثربخشی آن در مقایسه با راهکارهای تبلیغات سنتی بهمراتب بیشتر است.
تمایل به خرید اینترنتی، خواندن کتاب و مجلات به صورت آنلاین و انجام طیف گستردهای از کارها تنها از طریق گوشیهای هوشمند موجب شده تا بیشتر کارهای روزمره و ساده زندگی نیز امروزه به صورت آنلاین انجام شود و این یعنی کسب و کارها هم باید برای بازاریابی و تبلیغ محصولات و خدماتشان در جایی بهتر از روزنامه و تلوزیون به دنبال معرفی کردن خودشان باشند! بازاریابی دیجیتال برای مشاغل مدرن امروزی اهمیت زیادی دارد، زیرا امروزه نقش اینترنت در نحوه تصمیم گیری مصرف کننده برای خرید و فروش، به اثبات رسیده و بسیاری از کسب و کارها نیز ماهیت آنلاین داشته و همه اطلاعات و فرآیندهای مربوط به خرید و فروش در آنها از طریق سایتها انجام میشود.
نمونههایی از ابزارهای بازاریابی دیجیتال:
بازاریابی توسط موتورهای جست و جوگر
Content Marketing
Inbound Marketing
Social Media Marketing
Content Strategy
تبلیغات بر اساس کلیک (PPC)
اینفلوئنسر مارکتینگ (Influencer Marketing)
تبلیغات بنری (Banner Advertising)
ایمیل مارکتینگ
تبلیغات موبایلی
بازاریابی از طریق همکاری در فروش
Digital Viral Marketing
کمپین بازاریابی دیجیتال
کتابهای الکترونیکی
بازاریابی محتوایی (Content Marketing) چیست و چرا باید از آن استفاده کنیم؟
محتوا دیگر پادشاه نیست، محتوا در حقیقت امپراطور کهکشانی است.
Content marketing یا بازاریابی محتوایی شاخه ای از بازاریابی دیجیتال است و پیش بینی میشود در آینده روند رو به رشدی داشته باشد. در واقع نوعی از بازاریابی است که به فرایند تولید و به اشتراکگذاری محتوایی که باعث حفظ مشتریان قبلی و بدست آوردن مشتریان جدید میپردازد، گفته می شود. بازاریابی محتوا یکی از رویکردهای استراتژیک بازاریابی است که بر تولید و توزیع محتوای ارزشمند، مرتبط و سازگار با اهداف برندها متمرکز شدهاست. بازاریابی محتوا به دنبال جذب، حفظ و تعامل با مخاطبانی است که به وضوح تعریف و شناخته شده هستند. این محتوا و اطلاعات میتواند به انواع مختلفی چون اخبار تحلیلی، ویدئو، کتاب الکترونیکی، اینفوگرافی، مطالعه موردی، راهنما و دستور العملها، سوالات و پاسخ، مقالات و تصاویر و… تولید و منتشر شود.
استفاده از محتوای دیجیتال مارکتینگ در مراحل قیف فروش:
در بازاریابی محتوا (content marketing) ، محتواهایی تولید می شود که نه تنها به عنوان منبع از آنها استفاده میشوند بلکه از آن در طول قیف فروش نیز به عنوان ابزار فروش استفاده می شود.
به عنوان مثال شخصی که برنامه ریزی برای استراتژی نوشتن محتوا ها و مارکتینگ آنها را به عهده دارد متوجه می شود که مشتریان در حال حاضر نمی توانند خیلی به شرکتشان اعتماد کنند، به همین دلیل روش هایی را در پیش می گیرد تا بتواند اعتماد مشتریان را جلب کرده و رضایت مشتریان را به دست آورد .
بازاریابی برونگرا و درونگرا در دیجیتال مارکتینگ چیست؟
بازار یابی درونگرا زمانی است که ما از کانالها و بسترهای دیجیتال شرکت خود پیام خود را به گوش مخاطب برسانیم، مثل وبسایت و شبکههای اجتماعی خود.
بازاریابی برونگرا زمانی اتفاق میافتد که ما پیام خود را از طریق وبسایت، شبکه اجتماعی دیگران به دست مخاطب برسانیم. درواقع، زمانی که مخاطب خودش به دنبال ما میگردد و ما را پیدا میکند بازاریابی درونگرا اتفاق میافتد.
اما در بازاریابی برونگرا مخاطب به دنبال موضع دیگریاست که مثلا وارد یک سایت میشود و ما با یک پاپ آپ یا تبلیغات بنرب بر سر راهش سبز می شویم و پیام خود را به او می رسانیم.
مدیریت شبکههای اجتماعی Social Media Manager
مدیر شبکههای اجتماعی وظیفهی مدیریت صفحات مختلف شبکههای مجازی شرکت رو به عهده دارد. برخی شرکتهای بزرگ مدیریت هر صفحه ی خود را به یک فرد میسپارند.
مدیر شبکههای اجتماعی باید پاسخگوی دنبال کنندگان باشد، بر کامنتها نظارت داشته باشد، ترندهای روز شبکههای سوشال را به مدیر محتوا گزارش دهد و بتواند عملکرد کمپینهای مختلف در سوشال را بسنجد. او همچنین باید بتواند دلیل افزایش و کاهش تعداد دنبال کنندگان یا میزان تعامل مخاطبین با صفحهی برند را تحلیل کند.
نکات تاثیرگذار دیجیتال مارکتینگ:
بازاریابی شبکه های اجتماعی یا دیجیتال مارکتینگ بستری برای پروموت کردن یک برند است. دیجیتال مارکتینگ مانند سایر شاخه های بازاریابی ملاحظات خاص خود را دارد.
- داشتن استراتژی هدفمند: برای کارآمدی برنامه بازاریابی سوالات زیر را از خود بپرسید..
مخاطب هدف شما کیست؟
رقبایتان چه کسانی هستند؟
- در همه جنبه ها تداوم داشته باشید: در لحن و کیفیت پست هایتان و همچنین زمان انتشار آن تداوم داشته باشید.
- محتوای هدفمند تولید کنید: روی افرادی که می توانند مخاطب شما باشند تمرکز کنید. مخاطبان می توانند مشتریان قدیمی یا بالقوه باشند.
- تست A/B انجام دهید: انواع محتوا را امتحان کنید و رفتار فالوئر ها را در تعداد کلیک، کامنت ها و سایر پارامترها را باهم مقایسه کنید.
- با ترند ها پیش بروید
- روی محتوای ویدئویی تمرکز کنید: 93 درصد از بازاریابان ادعا می کنند مخاطبان زیادی را از این طریق بدست آورده اند.
- با تغییرت الگوریتم آشفته نشوید: محتوای با کیفیت کمتر تحت تاثیر تغییرت الگوریتم قرار می گیرند.
کلام آخر
تیم حرفهای حجره جو یکی از سامانه های برتر ثبت مشاغل در کشور است و با با هدف حمایت از کسب و کارها، دارای مناسب ترین خدمات در زمینه دیجیتال مارکتینگ می باشد.
امیدواریم مطالب فوق برای شما دوستان و همراهان حجره جو مفید بوده باشد.
جهت ثبت نام و دریافت حجره اینترنتی مجموعه کسب و کار خودتون و استفاده از خدمات ویژه مشترکین سامانه، تماس بگیرید و یا از طریق ثبت حجره در صفحه اول سامانه اقدام نمایید.
و یا جهت دریافت مشاوره رایگان، شماره تماس خود را به واتساپ سامانه ارسال نمایید تا کارشناسان ما در اولین فرصت با شما تماس بگیرند.
پیشنهاد میشود برای بهینه سازی وب سایت خود الگوریتم های گوگل را رعایت کنید. شما میتوانید وبلاگ معرفی ۴ الگوریتم گوگل را مطالعه کنید.
سلام ،مطالب بسیار آموزنده و کاربردی بود.
بسیار عالی
سلام سپاس از مطالب خوبتون
ممنون از شما که مطالب و مطالعه کردید ?
سلام واقعا سایت خوبی دارید مطالب آموزندس
ممنون از شما، خوشحالیم که مطالب سامانه مفید بوده برای شما?
سلام وخسته نباشید ، بسیار عالی و کامل
زنده باشید ممنون از لطفتون. خوشحالم که مفید بود.