حجره جو | پلتفرم کسب و کار اینترنتی
الگوریتم‌گوگل

الگوریتم های گوگل

الگوریتم مرغ مگس خوار, الگوریتم پاندا, الگوریتم گورخر, الگوریتم پنگوئن, را از صفر تا صد در این وبلاگ مطالعه کنید. تا شما بتوانید با رعایت قوانین این الگوریتم وب سایت خود را در صفحه اول نتایج جستجو مشاهده کنید، یا به اصطلاح سایتتان را ایندکس کنید. در کنار رعایت این نکات شما باید سئو را هم از بر باشید. به همین دلیل، ما برای شما کاربران عزیز وبلاگ آموزش سئو را طراحی کرده‌ایم.

 


سوالات متداول

این وبلاگ درمورد چیست؟

این وبلاگ درمورد الگوریتم های موتور جستجوی گوگل است. شما میتوانید با مطالعه این وبلاگ، الگوریتم مرغ مگس خوار، الگوریتم گورخر، الگوریتم پاندا، الگوریتم پنگوئن، را که جزو معروف های الگوریتم گوگل است حفظ شوید.

چرا باید این الگوریتم ها را رعایت کنیم؟

تمامی این الگوریتم ها را شرکت گوگل طراحی و تولید کرده است. تا نتایج مفید و مورد نظر کاربران را به آنها نمایش دهد. اگر شما این الگوریتم ها را رعایت نکنید، هر کدامشان به راحتی می‌توانند وب سایت شما را از نتایج جستجو حذف کنند. و برگرداندن وب سایت شما به نتایج جستجوی کاربران کار بسیار بسیار سختی میباشد.


 

الگوریتم مرغ مگس خوار

شرکت گوگل برای بهبود عملکرد و رضایت کاربران الگوریتم هایی متفاوت مانند الگوریتم مرغ مگس خوار و الگوریتم پاندا و الگوریتم گورخر و الگوریتم پنگوئن را طراحی کرد.
اگر کمی به عقب برگردیم بارها شاهد این صحنه بودیم، که با جستجوی کردن یک کلمه یا عبارت در نتایج گوگل با انبوهی از صفحات نامرتبط و اسپم مواجه میشدیم.
این وب سایت ها با استفاده از تکنیک های سئو کلاه سیاه یا کلاه خاکستری، قصد جذب کردن کاربر به سایت خود را داشتند. و زمانی که کاربر بر روی سایت آن‌ها کلیک می‌کرد با انبوهی از تبلیغات و پاپ آپ های آزاردهنده رو به رو میشدید.

 

نارضایتی کاربران!

این موضوع باعث نارضایتی کاربران شده‌بود. آنها علاوه بر اینکه به نتیجه مورد نظر خود نمی رسیدند و پاسخ خود را پیدا نمی کردند، با انواع تبلیغات نامرتبط و آزاردهنده در آن وب سایت مواجه میشدند.
گوگل که متوجه نارضایتی کاربران شد و تصمیم گرفت که با طراحی الگوریتم‌های مختلف به مقابله با سایت‌های اسپم بپردازد. این الگوریتم ها دو هدف اصلی و مهم داشتند: کاهش رتبه سایت‌های بی‌کیفیت و اسپم و افزایش رتبه سایت های باکیفیت و کاربرپسند.

 

الگوریتم مرغ مگس خوار | جزو الگوریتم های گوگل که برتر از بقیه هستند

الگوریتم مرغ مگس خوار

 

هدف گوگل از طراحی این الگوریتم چی‌بود؟

درواقع هدف اصلی گوگل رضایت کاربران است. و الگوریتم‌ها را برای رسیدن به‌این هدف بکار گرفته‌است.
همان‌طور که گفتیم اگر به سال‌های قبل برگردیم حتماً همه ما تجربه این را داشته‌ایم که با سرچ کردن یک عبارت در گوگل به نتیجه دلخواه و موردنظر خود نرسیدیم و به‌جای آن با صفحاتی با محتوای نامرتبط و اسپم در لیست نتایج اولیه گوگل مواجه می‌شدیم.
متأسفانه این سایت‌ها با استفاده از تکنیک‌های کلاه سیاه مانند ساختن لینک‌های اسپم و استفاده بیش ازاندازه از کلمات کلیدی در سایتشان گوگل را فریب ‌میدادند. و به کسب جایگاه های بالا در نتایج جستوجوی گوگل میرسیدند. که این نارضایتی بسیار زیادی از کاربران را به همراه داشت. بنابراین گوگل هم با ارائه الگوریتم های مختلف و جدید با سای ‌های خاطی برخورد کرد و آن‌ها را از نتایج سرچ گوگل با استفاده از الگوریتم مرغ مگس خوار حذف کرد.
در چند سال گذشته برای کسب رتبه بالا در نتایج گوگل و دیده شدن شما راهی جز اینکه کلمات کلیدی خود را چندین بار در متن تکرار کنید نداشتید. درنتیجه بمباران کردن یک محتوا با کلمات کلیدی باعث بی‌کیفیت شدن محتوا می‌شد. این عامل باعث شد گوگل الگوریتمی به نام مرغ مگس خوار ارائه کند که تمرکز اصلی آن به‌جای دقت به کلمه کلیدی، به معنا و مفهوم عبارت بود.

 

مفید بودن این الگوریتم

این الگوریتم توانسته مفهوم آن عملیات مخاطبان و کاربران خود را در نتایج جستجوشده در گوگل درک کند. درواقع هدف اصلی گوگل از ارائه این الگوریتم این بود که نتایج نزدیکتر و مرتبط تری را به کاربران نشان دهد. و وبمستر ها را به تولید محتوای با ارزش و باکیفیت تشویق کند.
از دیگر مزایای الگوریتم مرغ مگس خوار این است که شمارا خیلی سریع به نتیجه دلخواهتان می‌رساند و همچنین توضیحات و اطلاعات بیشتری را هم در اختیارتان قرار می‌دهد ‌به عنوان ‌مثال من عبارت “تولد دکتر شریعتی” را در گوگل سرچ کردم. و گوگل به‌سرعت نتیجه دقیق (23 نوامبر 1933، کاهک) را به ما نشان داد.
همیشه نام محصولات گوگل بر اساس مفهوم خاصی انتخاب می‌شود، علت نام گذاری الگوریتم مرغ مگس خوار، به این دلیل است که مرغ مگس خوار پرنده بسیار کوچکی است که سرعت و دقت عمل بسیاری دارد و قادر است به سرعت هدف خود را شناسایی کند.

 


 

الگوریتم پاندا

الگوریتم‌های گوگل واقعا جالب هستند. و یکی از جالب ترین این الگوریتم، الگوریتم پاندا است.
پاندا نوعی خرس منحصر به فرد میباشد. که در دنیا به عنوان یک حیوان بامزه و پرطرفدار شناخته شده است. البته بهتر است بدانید پاندا، همیشه هم خوش اخلاق نیست و باید از اینکه آن روی خودش را به شما نشان دهد، بترسید!!!!
توصیه دوستانه ما به شما این است که از الگوریتم پاندای گوگل هم به همین ترتیب حساب ببرید. و با رعایت یک سری نکات مهم، وب ‌سایتتان را در معرض خشم و قهر الگوریتم پاندا گوگل قرار ندهید.

 

الگوریتم پاندا | یکی از الگوریتم های گوگل که پر طرفدار است

الگوریتم پاندا

 

آن روی الگوریتم پاندا!

روی دیگر پاندا، تنبلی خاصی هست که مدت هایی زیاد گریبان گیر وبمسترها شده بود. تنبلی در تولید محتوا! تا اینکه گوگل الگوریتم پاندا را معرفی کرد و داستان به کل عوض شد.
حدود 11 سال پیش، زمانی که سایت‌ها و صفحاتی با محتواهای ضعیف و بی‌کیفیت شروع به رشد قارچ گونه در دنیای وب کردند، صدای اعتراض و نارضایتی کاربران گوگل در دنیا بلند شد.
سایت‌هایی با تبلیغات بی‌رویه و آزار دهنده، محتواهای غیر استاندارد و به درد نخور، کپی‌ های مکرر، تپه ای از کلمات کلیدی کنارهم چیده شده، مطالب نامربوط به موضوعات سرچ ‌شده، و به زبان ساده‌ تر، سایت‌هایی با ماست کم و آب فراوان! اعتبار گوگل را به عنوان یکی از محبوب‌ ترین موتورهای جستجو زیر سوال بردند.
محتوای وب قابل تشبیه به مزرعه ای آشفته و پر از محتوای بی‌ ارزش بود که باعث سردرگمی کاربران شده بود و درنتیجه موتور جست‌وجوی گوگل را نامعتبر و غیرقابل اعتماد جلوه داد.

 

تاریخچه الگوریتم پاندا

در این وضعیت بود که شرکت معظم گوگل به‌دنبال راه و چاره گشت و الگوریتم پاندا را، به عنوان یکی از الگوریتم‌های ضد اسپم معرفی‌کرد.
در اوایل سال 2011، گوگل به صراحت اعلام‌کرد که به واسطه‌ی الگوریتم پاندا، رتبه وب‌سایت هایی با محتوای غیر اصیل و ضعیف را کاهش میدهد. و در عوض، به وب سایت هایی با اطلاعات و محتوای درخشان، مفید، دقیق، جامع، کاربردی، بهترین‌رتبه را خواهد داد.
بنابراین، الگوریتم پاندا کیفیت محتوا را بر اساس میزان‌رضایت کاربران سنجیده و سایت هایی را که با روش‌های غیر استاندارد به دنبال کسب رتبه های بالا در سرچ گوگل بودند، به‌عنوان محتوای بی کیفیت ارزیابی کرده و از دور رقابت خارجشان ‌میکند.
برای تولید یک محتوای قوی و جذاب و مفید و دوری از خشم پاندای شرکت گوگل، باید مواردی را همیشه در ذهن داشته باشید. چرا که اگر و اگر الگوریتم پاندا به وبسایت شما برچسب بی‌ارزشی یا اسپم زد، بازگرداندن آن کاری بسیار مشکل و گاهی غیرممکن میباشد.
پاندای گوگل، یک الگوریتم هوشمند است که مار زیاد خورده و افعی شده! الگوریتم پاندای گوگل، با چند پارامتر مختلف، محتوای کپی شده را تشخیص خواهد داد. که یکی از آنها، میزان رضایت کاربر میباشد.


 

الگوریتم گورخر

گوگل دارای الگوریتم های متنوعی است که کار اصلی آن ها بهینه سازی نتایج جستجوی گوگل است. از مهم ترین الگوریتم ها گوگل میتوانیم به الگوریتم گورخر اشاره کرد. هر یک از این الگوریتم ها برای هدف خاصی طراحی میشوند اما درمجموع هدف همه آنها انتخاب بهترین وبسایت برای نمایش در رتبه برتر گوگل برای کاربران است. همانطور که میدانید گوگل یکی از بزرگترین و بهترین شرکت‌های موتور جستجو است که یکی از اهداف آنها رضایت کاربران و مخاطبانش میباشد..
این موتور جستجو شرایطی را ایجاد کرده است که کاربرانش در کمترین زمان ممکن به نتیجه مورد نظر خود برسند. در این میان بسیاری از وب سایت ها برای کسب رتبه بالاتر در لیست نتایج جستجوی گوگل از روش‌ها و تکنیک های سئو کلاه سیاه یا کلاه خاکستری استفاده میکردند که گوگل را دور بزنند و بتوانند خیلی سریع از گوگل رتبه بگیریند.
برای مثال در یک محتوا، زیاد از کلمه کلیدی اصلی استفاده میکردند. که این باعث کم ارزش شدن و پایین آمدن کیفیت محتوا میشد و کاربر را به نتیجه دلخواه نمیرساند. صرفا فقط از تعداد کلمه کلیدی زیاد استفاده می‌کردند که گوگل فکر کند این مقاله مفصلی درباره این موضوع است.

 

الگوریتم گورخر

الگوریتم گورخر

 

مبارزه بین گوگل و وب سایت های تقلب کار

اینجا بود که گوگل با طراحی الگوریتم های مختلف با این وب سایت های خاطی برخوردی انجام داد. درواقع الگوریتم های گوگل برای رتبه بندی بهتر بین وبسایت ها طراحی شده‌اند. حالا قصد داریم در مورد الگوریتم گورخر گوگل صحبت کنیم.
الگوریتم گورخر گوگل یکی از پرکاربرد ترین الگوریتم های گوگل است که مسئول نظارت بر فروشگاه های اینترنتی و جلوگیری از کلا‌برداری هایی که از طریق آنها صورت میگیرد میباشد. این الگوریتم با شناسایی فروشگاه های قلابی و بی کیفیت اینترنتی، آنها را حذف میکند. این الگوریتم توسط مت کاتس مدیر سابق بخش اسپم گوگل در مارس سال 2013 جهت نظارت بر سایت های فروشگاهی و تجاری ارائه شد.
با افزایش فروشگاه های اینترنتی امروزه اکثر مردم خرید های خود را در بستر وب انجام میدهند. بنابراین گوگل برای حفظ اعتماد کاربران خود، الگوریتم گورخر را به روز رسانی کرد.
درواقع الگوریتم گورخر زمانی به‌وجود آمد که گوگل تصمیم به مقابله با سایت های فروشگاهی بدون کیفیت گرفت. و هدف خود را جلب اعتماد کاربر قرارداد. به‌این دلیل بود که بعضی از وب‌سایت های فروشگاهی نامعتبر توانسته بودند توسط استفاده از تکنیک ها و روش‌های کلاه سیاه، خود را به رتبه‌هایی در صفحه اول گوگل برسانند.
که این باعث ناراحتی و نارضایتی کاربران شد. بنابراین گوگل با به روز رسانی الگوریتم گورخر یا همان زبرا، به مبارزه با این نوع از سایت های فروشگاهی و نامعتبر و قلابی پرداخت.

 

دلیل نام گذاری این الگوریتم

اگر به شکل ظاهری گورخر نگاه کنیم می‌بینیم که پوست بدن گورخر دارای یک الگوی راه‌راه سیاه و سفید است که قسمت سفید بدن گورخر نوری غیر پولاریز منعکس می‌کند. این نور باعث دفع حشرات می‌شود. علت دوم این است که این الگوریتم از یک الگوی سیاه و سفید مانند سایر الگوریتم‌های گوگل مثل پاندا و پنگوئن و … پیروی کرده است.
درواقع علت نام‌گذاری الگوریتم زبرا یا گورخر بخاطر ویژگی دفع پولاریزاسیون است. الگوریتم زبرا هم مانند حیوان گورخر به دفع و حذف سایت‌های فروشگاهی بی‌کیفیت و نامعتبر می‌پردازد و به شکلی طراحی شده است که از حمله کلاهبرداران و اسپم‌ها جلوگیری کند.
یک نکته بسیار مهم در این بخش باید اضافه کنم. شما اگر قصد دارید در گوگل رتبه بگیرید خوب است که این الگوریتم‌ها مانند: الگوریتم پاندا، الگوریتم گورخر گوگل و… را بشناسید. اما اصلا مهم نیست که خودتان را چنین زیاد درگیر این مسئله ها کنید که الآن گوگل میخواهد سایت شما را با چه الگوریتمی بررسی کرده و رتبه بدهد!

 

درست کار بودن!

همین که درست کار باشید و نخواهید مردم را گول بزنید و محصول و مقالات مناسبی را در اختیار تمامی کاربران بگذارید و باعث شوید کاربر مشکلش رفع شود، شما از گوگل رتبه خواهید گرفت.
بهتر است اعتماد کاربران را با ارائه سرویس های امنیتی و مطمئن در سطح اینترنت جلب کنید. برای مثال از اس اس ال برای سایت خود استفاده کنید و امنیت اطلاعات کاربران را تضمین کنید. اگر نمی‌دانید SSL چیست پیشنهاد می‌کنم مقاله SSL چیست و چرا از https استفاده می کنیم؟ را مطالعه کنید.
الگوریتم گورخر به محض اینکه متوجه شود که سایت شما ناامن است یا قصد کلاه برداری را به همراه دارد، یا قصد فریب و سوء استفاده از اطلاعات کاربران را دارد، خیلی سریع سایت شمارا به طور کل حذف خواهد کرد. بنابراین اگر دارای یک سایت فروشگاهی هستید برای اینکه بتوانید در سطح گوگل باقی بمانید باید قوانین الگوریتم گورخر گوگل را رعایت کنید.

 


 

الگوریتم پنگوئن

به عبارتی یک روش برای مقابله کردن با سایت هایی که قصد دارند: با خرید بک لینک. یا استفاده از تکنیک کلاه سیاه در لینک سازی، جایگاه بالایی در نتایج جستجو بگیرند، الگوریتم پنگوئن می‌باشد.
الگوریتم پنگوئن هنوز هم در حال فعالیت میباشد و جزئی از هسته های اصلی الگوریتم گوگل است.
این الگوریتم در فاصله های زمانی مختلف به وب سایت ها مراجعه میکند. و در صورتی که نشانه هایی از لینک سازی اسپم یا روش هایی غیر طبیعیِ دیگر به دست آورد، به عبارتی ممکن هست که آن سایت را جریمه کند.
الگوریتم پنگوئن برای مبارزه کردن با لینک سازی غیرطبیعی طراحی و تولید شده‌است.

 

الگوریتم پنگوئن | یکی از الگوریتم های گوگل

الگوریتم پنگوئن

 

قانونی مهم در الگوریتم پنگوئن

یک قانون مهم در الگوریتم پنگوئن این است که تعداد لینک ها نقش مهم تری را در امتیازدهی به وب سایت ها در هنگام بررسی گوگل دارند. به عبارتی پیش از معرفی این الگوریتم، ربات های گوگل در هنگام رتبه بندی نتایج، به وب سایت هایی که تعداد لینک بیشتری داشتند توجه بیشتری داشتند.
و بدون توجه به کیفیت محتوا، آن سایت را در بهترین رتبه ها و در صفحه اول نتایج جستجو قرار می‌دادند.

 

اشتباهات رایج درمورد الگوریتم پنگوئن

حالا میخواهیم به اشتباهاتی رایج درباره الگوریتم پنگوئن بپردازیم. یکی از مسائل جالب در مورد دانش سئو این است که همیشه فرضیات و آزمایش هایی جدید در مورد آن از هر منبع شناخته شده و ناشناخته‌ای مطرح میشود. این موضوع باعث این شده تا اشتباهاتی زیاد در مورد همین چند الگوریتم گوگل مطرح شود.
بعضی ها فکر میکنند الگوریتم پنگوئن یک جریمه است. اما خیر. پنگوئن یک جریمه نیست. یکی از بزرگترین اشتباهات رایجی که در مورد این الگوریتم وجود دارد، این موضوع است که بسیاری از افراد از الگوریتم پنگوئن با نام جریمه پنگوئن یاد میکنند. در حالیکه پنگوئن بخشی از هسته اصلی الگوریتم گوگل است.

 

حرف آخر

امیدواریم که این وبلاگ برای شما دوستان و همراهان حجره جو مفید بوده باشد.
جهت ثبت نام و دریافت حجره اینترنتی مجموعه کسب و کار خودتون و استفاده از خدمات ویژه مشترکین سامانه، تماس بگیرید و یا از طریق ثبت حجره در صفحه اول سامانه اقدام نمایید.
و یا جهت دریافت مشاوره رایگان، شماره تماس خود را به واتساپ سامانه ارسال نمایید تا کارشناسان ما در اولین فرصت با شما تماس بگیرند. و یا اگر واتساپ برای شما در دسترس نیست به مقاله معرفی برنامه های جایگزین واتساپ و اینستاگرام بروید.
و برای مشاهده تعرفه های سامانه هم به بخش تعرفه ها مراجعه کنید.

پیشنهاد میشود برای اطلاعات بیشتر درمورد ریدایرکت صفحات وب سایت همان تغییر مسیر به وبلاگ معرفی انواع ریدایرکت ها مراجعه کنید.

مطالب مرتبط

نظرات و سوالات کاربران

  1. این الگوریتم های گوگل باعث میشن تا تمامی وب سایت ها درست کار باشند! و اینکه توضیحات هر الگوریتم خیلی عالی بود. ???

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *