بک لینک چیست؟

بک لینک انواع مختلفی دارد و به لیک لینک فالو و نوفالو و لینک داخلی و خارجی تقسیم میشود. بررسی بک لینک های موجود در صفحات یک سایت یکی از مسیرهای اصلی گوگل برای یافتن و ایندکس کردن صفحات جدید در اینترنت است. علاوه بر این تعداد و کیفیت بک لینک ها بر رتبه بندی نتایج گوگل تاثیر مستقیم دارد. به عبارت دیگر ربات گوگل صفحه را بررسی می کنند. اعتبار صفحات لینک‌شده را تشخیص میدهد.

لینک سازی یا کسب بک لینک فرآیند دریافت لینک از سایر سایت های اینترنتی برای سایت خودمان است. منظور ما از لینک متن یا تصاویری هستند که با کلیک بر روی آنها کاربر به صفحه دیگری در اینترنت منتقل میشود. به همین شکل مسیر حرکتی ربات گوگل در اینترنت شکل میگیرد.

 

تفاوت لینک سازی داخلی و خارجی

مبحث لینک سازی به دو بخش اصلی لینک سازی داخلی و خارجی تقسیم میشود. که تفاوت های مهمی با هم دارند. لینک سازی داخلی,ایجاد بک لینک در میان صفحات یک وب سایت میشود. یعنی اگر صفحه ای از سایت شما به صفحه های دیگر سایت شما، لینک داده باشد لینک داخلی ایجاد شده است. ولی اگر لینک از سایت دیگری به یک صفحه از وب سایتتان. داده شود یک لینک خارجی، یا بک‌لینک ایجاد شده.

 

تفاوت بک لینک فالو و نوفالو

لینک ها را میتوان از منظری دیگر نیز دسته بندی کرد. هر لینک به صورت پیش فرض Dofollow محسوب میشود مگر آنکه در کد HTML آن از ویژگی Nofollow استفاده شود. زمانی که ربات گوگل یک بک لینک نوفالو را مشاهده میکند ارزش و اعتباری به صفحه هدف منتقل نمیکند.

 

چرا پیج رنک گوگل برکنار شد؟

گوگل در سال ۱۹۹۰ پیج رنک را معرفی کرد و در آن زمان تعداد بک لینک های یک وبسایت تاثیر بسیار زیادی بر رتبه بندی آن در نتایج گوگل داشت. متخصصین سئو و مدیران وب سایت ها از این نکته سواستفاده کردند و با تکنیک هایی مانند تبادل لینک و خرید بک لینک تلاش خود را کردند تا جایگاه خود در نتایج جستجو را بهبود دهند.

با زیاد شدن معاملات بک لینک گوگل الگوریتم های خود را آپدیت کرد و الگوریتم پنگوئن را برای شناسایی و جریمه وب سایت هایی که از لینک سازی به این روش استفاده میکردند معرفی کرد. همچنین در ادامه پیج رنک را به کلی حذف کرده و تلاش کرد تا وابستگی رتبه بندی نتایج به لینک سازی را تا حد امکان کاهش دهد. و به همین دلیل رنک السا مورد توجه کاربران قرار گرفت. اگر میخواهید بدانید رنک الکسا چیست؟ مقاله الکسا را مطالعه کنید.

بک لینک

برای مشاهده تصویر کلیک کنید

متن لینک شده، یا Anchor Text

یعنی لینک بر روی چه عبارتی قرار داده شده است. بعنوان مثال در گذشته رایج بود و میگفتند. “برای ورود به سایت اینجا کلیک کنید” و لینک را بر روی عبارت اینجا قرار میدادند.

عبارت “اینجا” لینک شده یا همان Anchor Text حساب شد. زمانیکه گوگل یک بک لینک به سایت شما را مشاهده میکند. به انکرتکست توجه زیادی داشته. عملا ارزش و اعتبار منتقل شده به وب سایت شما در این عبارت خواهد بود. اگر سایت شما با “کتاب” لینک شده باشد.

جایگاه شما زمانی که یک کاربر در گوگل عبارت کتاب را جستجو میکند بهتر خواهد شد. ولی اگر این لینک. با عبارت “موبایل” ایجاد شده باشد,جایگاه شما در عبارت “موبایل” بهبود خواهد یافت. همین توجه گوگل به Anchor Text موجب شد تا مدیران وب سایت ها تمام بک لینک های خود را با عبارات هدف ایجاد کنند.

با بروزرسانی الگوریتم های شرکت گوگل، استفاده غیرطبیعی از یک عبارت به عنوان Anchor Text. نیز به راهی برای شناسایی صفحات وب اسپم بعلاوه جریمه سایت های آنها تبدیل شده است.

 

ساخت یک بک لینک طبیعی

پیشنهاد میشود. که متن‌های لینک‌شده به وب سایتتان. ترکیبی طبیعی از حالت های رایج در بستر وب داشته باشند. مهمترین ترکیبات رایج را در متن های زیر مشاهده میکنید:

  • کلمه یا عبارت هدف برای سئو مانند “طراحی وب سایت”
  • نام برند شما مانند “حجره جو”
  • ترکیبی از نام برند و کلمه هدف مانند “طراحی سایت حجره جو”
  • عبارات عمومی مانند “صفحه” یا “منبع”
  • عبارات طولانی و راهنمایی کننده کاربر مانند “برای مطالعه مقاله اینجا کلیک کنید”

اگر توازن لازم میان این نوع لینک سازی ها برای وب سایت شما وجود نداشته باشد، گوگل میتواند رفتار غیر طبیعی شما را برای دریافت یک بک لینک را شناسایی کند. به همین دلیل استراتژی های لینک سازی عموما هدفمند و منظم هستند. زیرا ممکن است بیشتر برای سایت شما تاثیری منفی داشته باشد تا مثبت.

 

فاکتور های تعیین ارزش یک لینک

بک لینک هایی که از وب سایت های مختلف به سایت شما ایجاد میشود ارزش و اعتبار یکسانی از دید گوگل نخواهند داشت. گوگل تلاش دارد فاکتور های مختلفی را برای تعیین ارزش بک لینک لحاظ کند. که مهمترین آنها به شرح زیر است:

1-اعتبار دامنه یا Domain Authority

فاکتورهای زیادی برای تعیین اعتبار دامنه شما استفاده میشود که برخی از آنها عبارتند از عمر دامنه، نوع دامنه، تعداد بک لینک های دریافتی، تعداد لینک های خروجی، فعالیت در شبکه های اجتماعی و … . باید اعتبار دامنه‌ای که به شما لینک‌داده زیاد باشد. تا ارزش بک لینک و تاثیر آن بر سئو و جایگاه شما بهتر بود.

 

2-اعتبار صفحه یا Page Authority

اعتبار صفحه شباهت زیادی به اعتبار دامنه دارد ولی برای یک صفحه خاص از آن دامنه محاسبه میشود. امکان دارد که دامنه اعتبار بسیار بالایی داشته، ولی صفحه ای که از آن لینک گرفته‌اید اعتبار پایینی در آن دامنه داشته باشد. میزان اعتبار صفحه بطور معمول براساس لینک سازی داخلی سایت به آن صفحه و بک لینک ها که مستقیما برایش ایجادشده تعیین میگردد. صفحاتی که لینک سازی داخلی خوبی داشته باشند معمولا اعتبار بالایی نیز خواهند داشت. بعنوان مثال صفحاتی که در منوی اصلی سایت هستند معمولا معتبرترین صفحات آن دامنه خواهند بود.

 

3-تعداد لینک های خروجی

دامنه ای که به شما لینک میدهد احتمال دارد. که به سایت های دیگری‌هم لینک‌داده باشد. هرچقدر تعداد سایت هایی که در یک صفحه. یا کل یک دامنه لینک شده‌اند بیشتر باشد. ارزش و اعتباری که به هریک از آنها میرسد کاهش خواهد یافت. معمولا وب سایت هایی که در زمینه فروش رپورتاژ آگهی یا بک لینک فعالیت میکنند. علاوه بر شما. قطعا به سایت‌های دیگری هم لینک داده‌اند. و همین مسئله موجب کاهش ارزش و اعتبار این نوع لینک سازی میشود.

بک لینک

برای مشاهده تصویر کلیک کنید

4-میزان ارتباط موضوعی سایت شما با سایت لینک دهنده

یک موردی که گوگل توجه ویژه ای به آن دارد و تلاش میکند تا در فاکتورهای رتبه بندی نتایج جستجو از آن استفاده کند, ارتباط موضوعی میان صفحات لینک‌شده است. بعنوان مثال اگر شما در زمینه مجموعه ورزشی فعالیت میکنید ولی بک لینک های شما از سایت های هستند ارزش و اعتبار زیادی برای شما ایجاد نمیکنند. ولی اگر این بک لینک ها از سایت هایی با موضوع مجموعه ورزشی و… برایتان ایجادشده. میتواند اثرگذاری بهتری در سئو و جایگاه شما داشته باشد.

 

5-محل قرارگیری بک لینک

محل قرار گیری بک لینک در وب سایت اهمیت بسیاری دارد. ممکن است لینک شما در محتوای یک مقاله سایدبار و یا حتی فوتر قرارگرفته باشد. لینک هایی که در محتوای صفحه حضور دارند ارزش بیشتری در مقایسه با لینک های موجود در سایدبار و فوتر خواهند داشت. بطور معمول لینک هایی که در فوتر یا سایدبار قرار داده در همه صفحات آن وب‌سایت نمایش داده‌می‌شوند به این لینک‌ها، (Sitewide) میگویند. قرار گیری بک لینک شما در همه صفحات یک سایت میتواند عاملی برای تشخیص خریداری آن لینک توسط ربات های گوگل باشد. ممکن است با تکرار زیاد این اتفاق الگوریتم پیگوئن سایت شما را جریمه کند.

 

حرف آخر

امیدواریم مطالب فوق برای شما دوستان و همراهان حجره جو مفید بوده باشد.

جهت ثبت نام و دریافت حجره اینترنتی مجموعه کسب و کار خودتون و استفاده از خدمات ویژه مشترکین سامانه، تماس بگیرید و یا از طریق ثبت حجره در صفحه اول سامانه اقدام نمایید.

و یا جهت دریافت مشاوره رایگان، شماره تماس خود را به واتساپ سامانه ارسال نمایید تا کارشناسان ما در اولین فرصت با شما تماس بگیرند.

پیشنهاد میشود برای بهینه سازی وب سایتتان الگوریتم های گوگل را رعایت کنید! به همین دلیل شما میتوانید وبلاگ معرفی ۴ الگوریتم گوگل را مطالعه کنید.

5/5 (1 نظر)

مطالب مرتبط

نظرات و سوالات کاربران

  1. واقعا شرکت گوگل کار خوبی کرد الگوریتم پنگوئن رو اجرا کرد.? اگر نمی کرد، همینجوری بک لینک به قیمت بالا خرید فروش می شد.

  2. سلام سایتی هست که شبیه گوگله. شما می تونید لینک های خودتون رو در این سایت به صورت رایگان ثبت کنید. در واقع بک لینک رایگانه
    ادرس سایت: goodgoogle.ir/send-link
    کلا لینک، عنوان و توضیح دو خطی میخواد!
    پیشنهاد من به شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

طراحی سایت حرفه ای با وردپرس

ویژه مشترکین سامانه