اسکیما

اسکیما کد (schema) چیست؟

برای درک بهتر معنی اسکیما کد این مثال را مطالعه کنید: خود را جای گوگل بگذارید. وقتی با یک محل جدید روبرو میشوید چه خواهید کرد؟ به احتمال زیاد سعی میکنید آنجا را بشناسید و به ذهن خود بسپارید. چطوری؟ از روی گفته های مردم و تابلوهایی که در آنجا نصب شده‌اند.

گوگل هم اینطور عمل میکند. از روی نظرات کاربران و نشانه هایی که در سایت مورد استفاده قرار داده‌ایم و محتوایی که از آن در سایت خود استفاده کردیم. گوگل نیازی به ذخیره سازی کردن خط به خط محتوا ما نخواهد داشت. گوگل چندین نشانه های مهم را به حافظه خود خواهد سپرد و بر اساس آنچه که در فرایند آنالیز سایت بدست آورد؛ نتایج را در SERPs (یعنی صفحه نتایج) طبقه بندی میکند و نمایش میدهد و به عبارتی با سئو چنین روند جذابی اتفاق می‌افتد.

 

کاربرد اسکیما کد چیست؟

فرض کنیم در یک صفحه از وب سایت خود میخواهید یک کتاب به کاربران معرفی کنید. با استفاده از کدهای اسکیما، میتوانید به گوگل و موتور های جستجو بفهمانید قرار است که در این صفحه چه کاری انجام دهید. نام کتاب، نام نویسنده و موضوع کتاب را در کد اسکیما وارد میکنید. و این که گوگل با خواندن این کد موضوع صفحه را سریعتر متوجه میشود.

 

تاثیر اسکیما کد بر سئو

با وارد کردن اطلاعات در جا و مکان درست و با بارگزاری اسکیما کد مورد نظر در مقاله یا صفحه وب درست؛ میتوانید تعداد کلیک بیشتری از کاربران دریافت کنید. و دریافت تعداد کلیک بیشتر از کاربران باعث بالا رفتن سئو وب سایت میشود. پس میتوان گفت که اسکیما کد بر روی سئو تاثیری غیر مستقیم دارد. اما اگر فکر میکنید مورد استفاده قراردادن اسکیما کد تاثیر زیادی روی سئو وب سایتتان خواهد داشت اشتباه است.

استفاده از آن باعث آسوده شدن کار موتورهای جستجو و ارتباط برقرار کردن کاربر با سایت شما و درک بهتر آن میشود. قطعاً درک بهتر کاربران و موتور های جستجو از صفحات سایتتان، به نفع شماست. در صورت رعایت قوانین موتورهای جستجو و سایر اصول سئو رتبه خوبی خواهید گرفت.

 

چرا اسکیما کد مورد توجه طراحان وب قرار گرفته؟

برای مثال شرکت دیجیکالا. وقتی عکس یک شلوارش در سرچ‌گوگل نمایش داده میشود؛ برای اینکه نشان دهد آن محصول‌است و فروشی است و قیمت‌فروش دارد و… از اسکیما کد product یا اسکیما کد محصول استفاده میکند. که کاربران آن عکس را در نتایج گوگل به صورت زیر مشاهده کنند. که این کار باعث جذب کاربر به سایت خود میشود. اسکیما کد انواع مختلفی دارد. در بخش بعد انواع اسکیما کد ها را به شما معرفی می کنیم.

 

انواع اسکیما کد (schema)

درحال‌حاضر با مفهوم اسکیما کد و اثر آن بر سئو آشنا هستید، زمانش رسیده تا با انواع اسکیما کد ها و موقعیت و مکان استفاده از هر کدامشان آشنا شوید. برای مشاهده نمونه تصاویر انواع اسکیما ها به پایینی صفحه، یعنی بعد از متن انواع اسکیما مراجعه نماِِیید. در ادامه وبلاگ در مورد 6 نوع از اسکیما کد ها توضیح داده‌ایم:

 

Breadcrumb

بردکرامب شامل لینک هایی از صفحات وب سایت است. که به صورت سلسله وار مسیر پیمایش کاربر رو در بین صفحات بهش نشان میده. بطور معمول انتهایش به آخرین صفحه ای که کاربر مراجعه کرده ختم میشود. با مورد استفاده قرار دادن اسکیما بردکرامب، گوگل قادر است تا مسیر فعلی محتوای شما را بشناسد. و اون رو در صفحه نتایج خودش به کاربران نمایش بده.

اسکیماکد بردکرامب

برای مشاهده تصویر کلیک کنید

FAQ page

واژه FAQ مخفف عبارت Frequently asked questions و به عبارتی یعنی سوالات متداول. با استفاده از اسکیما FAQ شما قادر به این هستید که، پس از طرح یک سوال و ایجاد محتوا در رابطه با آن، اسکیمای سوالات متداول یا مشابه سایر کاربر ها را در وب سایت خود قرار بدهید.

تا به هنگام نمایش سایت محتوای اصلی شما در صفحه نتایج جستجوی کاربران، لیستی از سوال های پرتکرار کاربران که به موضوع شما ارتباط دارد را، قبل از اینکه کاربر وارد سایت شما بشود، به نمایش بگذارید.

اسکیماکد FAQ

برای مشاهده تصویر کلیک کنید

Video

با استفاده از این اسکیما میتونید ویدیویی که بارگذاری کرده اید را در صفحه نتایج جستجوی گوگل به نمایش بگذارید. بعلاوه ویدیو شما میتوانید تا با مورد استفاده قرار دادن این اسکیما برای جلب توجه بیشتر کاربران بیننده و برطرف کردن هرچه سریعتر نیاز کاربر، مواردی نظیر نام اثر، امتیاز اثر و… از این قبیل اطلاعات کوتاه را در صفحه جستجو نمایش دهید.

اسکیما

برای مشاهده تصویر کلیک کنید

Organization

از این اسکیما برای ارایه و نمایش اطلاعاتی در رابطه با نهادها و سازمانها و مراکز خرید و… استفاده میشه. که این موارد میتونه شامل اطلاعاتی برای مثال آدرس، زمان فعالیت و خدمات دهی سازمان، شماره تماس و… باشد. با کمک اسکیمای Organization گوگل قادر به تشخیص این اطلاعات است و میتواند آنها را در SERPs به نمایش بذاره.

اسکیما

برای مشاهده تصویر کلیک کنید

Product

در کمی بالاتر ما این اسکیما را مثال زدیم. که استفاده از اسکیما Product یا محصول میتواند مواردی همچون صفحه محصول، تصاویر مرتبط با محصولات، امتیاز محصول، برند تجاری و مواردی دیگه نظیر مبلغ خرید یا توضیحات کوتاهی درباره محصول رو برای گوگل مشخص کند.

تا با کمک این دیتاها بتوانید موارد ذکر شده را در صفحه نتایج و در زیر محصول به کاربران ارائه بدهید. همچنین استفاده از این اسکیما محصولات شما رو برای نمایش با نشان Product در صفحه جستجو Google و در قسمت Images نمایش میدهد. باعث میشه تا کاربران انبوهی بر روی تصویر شما کلیک کنند و آن را مشاهده کنند.

اسکیما

برای مشاهده تصویر کلیک کنید

Article

به عبارتی این اسکیما به دو نوع Article و Blogposting تقسیم میشود. که شما میتونید با افزودن هریک از انها در صفحاتی مثل صفحه اخبار، وبلاگ یا صفحه مقاله ورزشی علاوه بر جلب توجه کاربران، نسبت به سایر رقبا، از شانس کلیک بیشتری هم برخوردار باشید.

با استفاده از این اسکیما، شما توانایی آن را دارید که مواردی مانند عنوان، نام نویسنده مطلب یا… ، یادداشت نویسنده، توضیحاتی مختصر درباره مقاله یا… و تاریخ انتشار آن را برای ربات های گوگل مشخص کنید. تا این‌موارد در صفحه‌جستجو برای کاربران به‌نمایش گذاشته‌شود.

اسکیما

برای مشاهده تصویر کلیک کنید

مدل های دیگر

علاوه بر مدلهایی که گفته شد، انواعی  دیگر از اسکیما کد وجود دارند که در ادامه مشاهده میکنید:

  • Event (رویداد)
  • How-to (چگونه)
  • Job Posting (آگهی استخدام)
  • Local Business (کسب و کار محلی)
  • Person (شخص)
  • Recipe (دستور آشپزی)
  • Movie (فیلم)
  • Book (کتاب)
  • Image (عکس)

 

روش های افزودن اسکیما کد به سایت

ابزارها و روش های انبوهی برای این کار هست. در این وبلاگ چند مورد را به شما معرفی می کنیم. استفاده از اسکریپت JSON-LD برای نشانه گذاری سایت یکی از روش های افزودن اسکیما به سایت است. اسکریپتی که با هدف نظم و ساختار دادن به اطلاعات موجود در وب طراحی شده است. استفاده از این اسکریپت میتوانید کدهای اسکیما را در صفحات وب سایت خود پیاده کنید.

 

چطور به راحتی انواع اسکیما کد را در سایتم بدون کد نویسی وارد کنم؟

برای این کار ۲ راه وجود دارد:

راه اول:

استفاده از سایت TECHNICALSEO.COM است. که با کلیک بر روی نام آن میتوانید وارد وب سایتش شوید. و یا با سرچ کلمه TECHNICALSEO در گوگل میتوانید وارد اولین وب سایت در صفحه جستجو شوید. تا خدمات آن برخوردار باشید.

راه دوم:

استفاده از افزونه schema pro در سیستم مدیریت محتوای جهانی وردپرس است. که به راحتی میتوانید اسکیما مورد نظر خود را وارد مقاله یا صفحه وب یا… کنید.

 

سوالات متداول

اسکیما کد چند نوع دارد؟

اسکیما کد ها 15 نوع دارند. که از مهم ترین و پر کاربرد ترین آنها میتوان به اسکیما کد سوالات متداول ، اسکیما کد ویدیو ، اسکیما کد تصویر ، اسکیما کد محصولات و… اشاره کرد. اما مطمئن باشید که با مطالعه وبلاگ ، به صورت دقیق تری با تمامی اسکیما کد ها آشنا میشوید.

اسکیما کد ها یا داده های ساختار یافته چرا استفاده میشوند؟

استفاده از داده های ساختار یافته به چه دلیل است؟ : به این دلیل است که میتواند محتوای شما را برای موتور های جستجو بهینه سازی کند. برای مثال به عبارتی وقتی شما اسکیما محصولات را در محتوای خود استفاده میکنید، آن موتور جستجو یا برای مثال ربات های گوگل، در زمان ایندکس کردن محتوای شما متوجه میشوند که آن محتوا مربوط به محصولات سایت شما میباشد. به همین سادگی! اما برای شما درمورد این موضوع، در وبلاگ بیشتر توضیح داده‌شده.

 

حرف آخر

امیدواریم که این وبلاگ برای شما دوستان و همراهان حجره جو مفید بوده باشد.

جهت ثبت نام و دریافت حجره اینترنتی مجموعه کسب و کار خودتون و استفاده از خدمات ویژه مشترکین سامانه، تماس بگیرید و یا از طریق ثبت حجره در صفحه اول سامانه اقدام نمایید.

و یا جهت دریافت مشاوره رایگان، شماره تماس خود را به واتساپ سامانه ارسال نمایید تا کارشناسان ما در اولین فرصت با شما تماس بگیرند.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سفارش طراحی سایت

با تخفیف ویژه عیدانه

تخفیف عیدانه!
طراحی سایت با بهترین امکانات
سفارش طراحی سایت در گیلان
سفارش با موفقیت ثبت شد!

کارشناسان سامانه در اولین فرصت با شما تماس میگیرند!