گوگل آنالیتیکس چیست؟
شاید نام Google Analytics را شنیده باشید. افراد بهظاهر متخصص معمولا به آن گوگل آنالیز هم میگویند. اما گوگل آنالیتیکس چیست؟ تفاوت گوگل سرچ کنسول و گوگل آنالیتیکس چیست؟ برترین وبسایتهای دنیا از آن استفاده میکنند؟ چرا همه ما باید از این سرویس استفاده کنیم؟
فرض کنید حجره ای دارید که روزانه تعدادی مشتری مراجعه کننده را به همراه دارد. یک نفر را مسئول این حجره یا فروشگاه کردهاید. و خود اطلاعی از آمار و ارقام افرادی که وارد مغازه شدهاند و خواهند شد ندارید. نمیدانید کدام یک از بخش های مغازه بیشتر بازدید میشود. یا نمیدانید مشتری با دیدن کدام یک از محصولات شما از حجره شما خارج میشود. اطلاعی درباره اینکه یک شخص چند دقیقه در حجره شما میماند ندارید! چرا که خود همیشه در آن مغازه حضور ندارید.
وب سایت شما دقیقا همان حجره است. شما دقیقا نمیدانید چند نفر روزانه در وب سایت شما وارد و خارج میشوند و در کل آمار دقیقی از رفتار کاربر در وب سایت خود ندارید. اگر وب سایتی دارید که میخواهید از آن کسب درآمد میکنید، حتما باید تعداد افرادی را که روزانه از وب سایت شما بازدید میکنند برایتان اهمیت زیادی داشته باشد.
البته اگر بخواهید مثل همان حجره از شاگرد یا مدیر یا فروشنده خود بپرسید که امروز چند نفر وارد مغازه شدند؛ ممکن است به شما آمار تقریبا اشتباه یا واقعا اشتباهی را بر اساس آمادگی ذهنی خود بدهد. فروشنده و مدیر مغازه شما هم به جای اینکه به فکر فروش محصولات شما باشد، روز بعد را تا عصر درگیر این موضوع خواهد بود که افراد وارد شده به حجره را شمارشکند. چرا که اینموضوع را از او میپرسید و باید بتواند اطلاعات دقیقی را به شما بدهد تا اخراج نشود!
گوگل آنالیتیکس چیست؟
استفاده از افزونه آمارگیر یا Google Analytics
برای آمارگیری از وب سایت خود میتوانید از افزونه های آمارگیر استفاده کنید. اما افزونه های آمارگیر معمولا مشکلات زیادی از جمله افزایش حجم دیتابیس سایت شما، مشکلات امنیتی و یا عدم شمارش دقیق تعداد بازدید های وب سایت دارند. پس راه دوم ما استفاده از سرویس های جهانی آمارگیر وب سایت میباشد. استفاده از افزونه های آمارگیر دقیقا همان پرسش از فروشنده و مدیر حجره شما است. آماری تقریبا اشتباه که کلی هم ذهن سایت شما را مشغول خواهدکرد.
سوالات متداول
گوگل آنالیتیکس چیست؟
به زبان ساده میتوانیم بگوییم، که یک گزارش از بازدیدکننده های سایت خودمان، ترافیک سایت، اشاره دقیق به ترافیک دریافتی از کلمه کلیدی، و زمان نگه داری کاربر در سایت شما با کدام کلمه کلیدی بوده است را به شما گزارش میدهد.
اطلاعاتی که ابزار گوگل آنالیتیکس در اختیار ما قرار میدهد شامل:
- میزان ورودی های وب سایت.
- جاهایی که از آنجا به وب سایت ورود میشود.
- مدت زمانی که هر ورودی در سایت می ماند.
- تعداد صفحاتی که هر ورودی میبیند.
- آنالیز کامل از رفتار کاربر در سایت و در هر بخش از سایت.
تفاوت گوگل سرچ کنسول و گوگل آنالیتیکس چیست؟
شما با خواندن وبلاگ به صورت دقیق ترس به پاسخ سوالتان، یعنی تفاوت گوگل سرچ کنسول و گوگل آنالیتیکس چیست؟ خواهید رسید. اما پاسخ این سوال مهم جمله زیر است:
گوگل آنالیتیکس ابزاری برای بررسی رفتار کاربران وارد شده به وب سایت شما میباشد.
اما گوگل سرچ کنسول ابزاری برای بررسی سایت شما و بهینه سازی کردن آن برای کاربران میباشد.
برتری گوگل آنالیتیکس نسبت به افزونه های دیگر چیست؟
سرویس های آمارگیر مختلفی برای آمارگیری از وب سایت و بررسی رفتار بازدید کننده ها وجود دارد. بسیاری از این سرویس ها کاملا رایگان هستند. اما گوگل آنالیتیکس یک مورد خاص و رایگان میباشد. سرویسی که توسط شرکت گوگل ارائه شده و مثل تمام سرویس های دیگر گوگل، دقت بسیار بسیار بالایی به همراه دارد.
دلیل دقت بسیار بالای گوگل آنالیتیکس چیست؟
دقت این سرویس عالی و رایگان، از آنجا زیاد است که گوگل دسترسی به اکانت جیمیل اکثر افرادی که در هر زمانی از سایت شما بازدید میکنند را دارد. این یعنی سن، جنسیت، علاقهمندیها، شهر، استان، کشور و… خلاصه هر چیزی که مورد نیاز شماست در دیتابیسگوگل قرار دارد. پس گوگل آنالیتیکس با اتصال به حساب کاربری جیمیل افراد میتواند اطلاعات بسیار دقیقی را به شما ارائه کند.
همین دقت بالا و رضایت کاربران از این ابزار باعث شده تا مدیر های وب سایت بسیار زیادی برایشان سوال باشد که گوگل آنالیتیکس چیست؟ تا آنها هم بتوانند وب سایت خود را از مزایای گوگل آنالیتیکس بهرهمند کنند.
گوگل آنالیز یا گوگل آنالیتیکس؟
به عبارتی گوگل آنالیتیکس نام دقیق این سرویس جهانی میباشد. و به اشتباه برخی از متخصصان تازه کار، این سرویس را گوگل آنالیز مینامند. این سرویس توسط یکی از تیم های شرکت گوگل مدیریت میشود و به مدیران وب سایت ها و سازندگان اپلیکیشن این امکان را داده تا آمار دقیقی از وضعیت بازدید و مشاهده سایت و اپلیکیشن خود داشتهباشند.
از طرفی این سرویس به گوگل برای جمعآوری بیگ دیتا کمک میکند. البته نه بیگدیتاهایی که فیسبوک و اینستاگرام جمعآوری میکنند.
مزایای استفاده از گوگل آنالیتیکس چیست؟
وقتی یک نگاه کلی به امکانات ابزار رایگان گوگل آنالیتیکس کنیم. متوجه خواهیم شد که نظیر این سرویس آمارگیری در دنیا وجود نداشته و ندارد. بخش های مختلفی که اطلاعات کامل افراد بازدیدکننده، اطلاعات کامل بازاریابی و رفتار وب سایت شما با کاربر، اطلاعاتی از رفتار کاربران با وب سایت شما، سرعت وب سایت و ریز دقیق فروش محصولات فروشگاه وب سایت شما را در اختیار شما قرار خواهد داد.
مشاهده افراد آنلاین سایت در گوگل آنالیتیکس چیست؟
در بخش RealTime این سرویس، یعنی گوگل آنالیتیکس میتوانید تعداد افراد آنلاین در وب سایت خود و جزئیات ورود و خروج و صفحهای که کاربر در حال مشاهده آن است را مشاهدهکنید.
قابلیت های زیادی برای بررسی رفتار بازدید کنندگان
یعنی بررسی رفتار دقیق کاربران سایت شما و تازه این یکی از بخش های جالب گوگل آنالیتیکس بود. تعداد بخش های مختلف گوگل آنالیتیکس آنقدر زیاد است که فرصتی برای بررسی دقیق آنها نخواهید داشت.
تحریم ایران توسط گوگل آنالیتیکس چیست؟
هیچ وقت بصورت مستقیم گوگل آنالیتیکس اعلام نکرده است که وب سایت های ایرانی را تحریم میکند. اما یک بار تمام سایت های .ir ایرانی از لیست این سرویس حذف شدند.
البته این سایت ها توانستند دوباره از گوگل آنالیتیکس استفاده کنند. اما اطلاعات قبلی آنها حذف شد. پس بسیار مهم است که از این مزایای رایگان فوقالعاده به خوبی استفادهکنیم.
تفاوت گوگل سرچ کنسول و گوگل آنالیتیکس چیست؟
1-کاربرد گوگل آنالیتیکس چیست؟
به زبان ساده میتوانیم بگوییم، که یک گزارش از بازدیدکننده های سایت خودمان، ترافیک سایت، اشاره دقیق به ترافیک دریافتی از کلمه کلیدی، و زمان نگه داری کاربر در سایت شما با کدام کلمه کلیدی بوده است را به شما گزارش میدهد. همچنین مواردی مانند اینکه کدام محتوای شما بهتر بوده است.
ما ابتدا باید سایتمان را در گوگل آنالیتیکس ثبت کنیم تا بتوانیم از این ابزار استفاده کنیم.
اطلاعاتی که ابزار گوگل آنالیتیکس در اختیار ما قرار میدهد شامل:
- میزان ورودی های وب سایت.
- جاهایی که از آنجا به وب سایت ورود میشود.
- مدت زمانی که هر ورودی در سایت می ماند.
- تعداد صفحاتی که هر ورودی میبیند.
- آنالیز کامل از رفتار کاربر در سایت و در هر بخش از سایت.
تفاوت گوگل سرچ کنسول و گوگل آنالیتیکس چیست؟
2-کاربرد گوگل سرچ کنسول چیست؟
فرض کنید شما در صنف خودرو هستید و میخواهید کاربران در گوگل شما را ببینند و نمیدانید که کاربران چه کلمهای بیشتر سرچ میکنند و یا اینکه بر روی کدام کلمه بیشتر کلیک میکنند. ممکن است شما بخواهید بدانید که کاربران در گوگل کدام صفحات شما را بیشتر دیدهاند. با چه کلمهای به آن رسیدهاند. در کدامکشور بیشتر دیده شدهاید. و یا در کدامتاریخ بازدید از سایت شما بیشتر بوده است. تا بتوانید به استراتژی درست دست یابید. در گوگل سرچ کنسول خود میتوانید تمامی این موارد را مشاهدهکنید مثلا ببینید یک صفحهای که تعدادبازدید خوبی داشته. با چه کلمه یا کوئری دیده شدهاست و اینکه درکدام بازه زمانی در اوج قرار گرفته است و…
همچنین مواردی مانند ثبت سایت مپ، بررسی صفحات دارای خطای سایت ( خطاهایی از جمله خطای ریسپانسیو بودن، ایندس نشدن، نداشتن کنونیکال یا غلط بودن کنونیکال، داشتن خطای اسکیما در محصولات و…) پرفرمنس کلی وب سایت را میتوانید مشاهده کنید.
3-پاسخ سوال
خب احتمالاً تا الان به پاسخ سوالتان، یعنی تفاوت گوگل سرچ کنسول و گوگل آنالیتیکس چیست؟ رسیدهاید. و اگر با خواندن اینکه گوگل آنالیتیکس چیست؟ متوجه نشدهاید، پاسخ این سوال مهم جمله زیر است:
گوگل آنالیتیکس ابزاری برای بررسی رفتار کاربران وارد شده به وب سایت شما میباشد.
اما گوگل سرچ کنسول ابزاری برای بررسی سایت شما و بهینه سازی کردن آن برای کاربران میباشد.
حرف آخر
امیدواریم که این وبلاگ برای شما دوستان و همراهان حجره جو مفید بوده باشد.
جهت ثبت نام و دریافت حجره اینترنتی مجموعه کسب و کار خودتون و استفاده از خدمات ویژه مشترکین سامانه، تماس بگیرید و یا از طریق ثبت حجره در صفحه اول سامانه اقدام نمایید.
و یا جهت دریافت مشاوره رایگان، شماره تماس خود را به واتساپ سامانه ارسال نمایید تا کارشناسان ما در اولین فرصت با شما تماس بگیرند.
و برای مشاهده تعرفه های سامانه هم به بخش تعرفه ها مراجعه کنید.