سئو تکنیکال چیست؟

مقدمه وبلاگ سئو تکنیکال چیست؟

سئو تکنیکال چیست؟ : (Technical SEO) یکی از مراحل سئو است که به ربات های گوگل کمک میکند تا وب سایت شما را به طور مداوم بررسی و بهینه سازی کنند. به بیان ساده تر سئو فنی سایت به بهبود جنبه های فنی سایت می پردازد و هدف آن بالا بردن جایگاه وب سایت شما در موتور های جستجو مانند گوگل و بینگ میباشد. در این مطلب میخواهیم به طور کامل و جامع راجع به سئو تکنیکال و انواع آن صحبت کنیم. سپس به بررسی سئو تکنیکال یا سئو فنی سایت و اهمیت آن بپردازیم. بنابراین تا انتهای این وبلاگ پر کاربرد همراه ما باشید. تا به پاسخ سوال سئو تکنیکال چیست؟ برسید.

 

سوالات متداول

سئو تکنیکال چیست؟

به طور معمول به مجموع فعالیت های شما برای قرار گرفتن وب سایتتان در نتایج جستجو SEO میگویند. اما چرا میگویند (SEO) سئو؟ SEO به معنی Search Engine Optimization می باشد. یعنی بهینه سازی وب سایت برای موتور های جستجو. اما سئو تکنیکال به فعالیت های فنی وب سایت میگویند. مانند داشتن نقشه سایت یا XML و ریسپانسیو بودن سایت و…

On Page SEO و Off Page SEO چیست؟

خب، سئو داخلی و سئو خارجی نوعی روش انجام SEO میباشد. مثل سئو تکنیکال. سئو داخلی مربوط به فعالیت های داخل وب سایت مانند بهینه سازی تصاویر، لینک سازی در وبلاگ، تولید محتوا و… است. اما سئوخارجی مربوط به فعالیت های بیرونی وب سایت مانند ساخت بک لینک معتبر، خرید رپورتاژ و… است.

 

سئو تکنیکال چیست؟

برای اینکه بتوانیم سئو تکنیکال را به صورت کامل و واضح به شما توضیح دهیم، ابتدا لازم است شما معنای سئو را بدانید. در واقع سئو به مجموعه فعالیت هایی گفته میشود که باعث بهبود رتبه وب سایت شما در لیست نتایج گوگل شده. یا به عبارتی به بهینه سازی وب سایت برای ربات های گوگل گفته میشود. اگر بخواهیم سئو را به‌طور تخصصیتر توضیح دهیم، سئو مخفف عبارت Search Engine Optimization به معنای همان بهینه سازی سایت برای موتور های جستجو است.

اما اگر باز هم کافی نبود و متوجه معنای سئو نشدید، شما میتوانید با مطالعه وبلاگ های ما مانند آموزش سئو با افزونه Yoast SEO و سئو چیست؟ معنی این عبارت بهتر و کامل تر را درک کنید.

درواقع SEO کردن وب‌سایت به شما کمک‌میکند. تا وب سایت شما توسط کاربران بیشتر دیده شود. تا شما از این طریق بتوانید به کسب‌درآمد و یا ارائه خدمات خود بپردازید.

 

اهمیت سئو تکنیکال چیست؟ با یک مثال مفید

فرض کنید که در یک مکان پر رفت‌وآمد قصد راه‌اندازی فروشگاه لباس زنانه دارید. و در این مکان چندین فروشگاه لباس زنانه دیگر وجود دارد! شما چطور میتوانید بین این‌همه رقیب کاری دیده‌شوید و شروع به کسب‌درآمد کنید؟ مسلماً انتخاب نام مناسب برای فروشگاهتان، زیبایی فروشگاه، کیفیت لباس‌ها، رفتار مناسب و مشتری مداری و رعایت بسیاری از عوامل‌دیگر باعث جذب مشتری بیشتر میشود. که در نهایت باعث درآمد بیشتر میشود. و از همه مهمتر، اینکه شما باید اولین مغازه در مسیر رفت و آمد مشتری باشید.

در دنیای وب هم دقیقاً مثال بالا صدق میکند فرض کنید شما میخواهید یک وب سایت آموزشی بسازید و از طریق آن محصولات آموزشی و خدمات خود را به فروش برسانید. قطعاً تنها با ساختن یک سایت و رها کردن‌آن، به‌درآمد نمیرسید. چرا که در دنیای وب هم صد ها سایت آموزشی وجود دارد. شما باید با توجه به رقبایتان سعی کنید جایگاه بهتری را در لیست نتایج گوگل به‌دست آورید تا توسط کاربران دیده‌شوید. این کار توسط SEO کردن سایت انجام میشود.

 

انواع روش های انجام سئو

برای اینکه سایت شما سئو شود باید بخش های مختلف سئو را بشناسید و هریک را به درستی اجرا کنید تا سایتی بهینه داشته‌باشید. هر سایت باید در آن سه بخش سئو داخلی، سئو خارجی و سئو تکنیکال یا فنی به طور مناسب رعایت شود تا آن سایت بتواند به خوبی برای موتور های جستجو بهینه شود. اگر هر کدام از بخش های سئو درست انجام نشود سایت شما بهینه نمیشود. در ادامه به توضیح مختصری راجع به سئو داخلی و خارجی میپردازیم و سپس سئو تکنیکال را برای شما توضیح میدهیم.

 

سئو داخلی یا On Page SEO

سئو داخلی به این نوع مجموعه فعالیت‌ها گفته میشود. که در درون سایت انجام میشود و منجر به بهینه‌سازی صفحات وب سایت شما و در نهایت باعث بهبود رتبه سایت شما در گوگل میشود. طراحی قالب سایت، لینک سازی داخلی، تولید محتوای سئو شده، استفاده از کلمات کلیدی، استفاده درست از هدینگ و متا دیسکریپشن و بهینه‌سازی تصاویر مربوط به سئو داخلی وب سایت میباشد. یا برای مثال لینک گذاری ها در وبلاگ های سایت به وبلاگ های دیگر سایت هم مربوط به سئو داخلی میباشد.

 

سئو تکنیکال چیست: سئو داخلی و سئو خارجی چیست؟

سئو داخلی و خارجی چیست؟

 

سئو خارجی یا Off Page SEO

خب، اما سئو خارجی به این نوع مجموعه فرآیندها، کارهایی گفته‌میشود. که در خارج از سایت انجام میشود و باعث بهینه‌سازی وب سایت شما است. به بیان دیگر ارتباط شمارا با خارج از وب سایتتان نشان میدهد. لینک‌سازی خارجی (یعنی از سایت دیگر به سایت شما لینک داده شود یا)، گرفتن بک لینک معتبر، رپورتاژ و… مربوط به سئو خارجی یا SEO Off Page وب سایت است.

 

سئو فنی یا سئو تکنیکال چیست؟

سئو تکنیکال یا فنی وب سایت مربوط به بهینه‌سازی وب سایت از نظر فنی است. خب، سئو فنی سایت به خزنده یا Crawler های موتور جستجو کمک میکند تا وب سایت شما را بررسی و ایندکس کند. سئو تکنیکال کارهایی مانند بررسی سرعت سایت، ساخت سایت مپ، بهینه‌سازی کدها، بهینه‌سازی سایت برای موبایل و… است. هدف از سئو فنی یا سئو تکنیکال نیز مانند سئو داخلی و خارجی بهینه کردن رتبه سایت در گوگل با استفاده از اقدامات وکارهای فنی بر روی وب سایت میباشد. این بخش از سئو به محتوا و یا لینک سازی مربوط نمیشود. بلکه تنها به زیر ساخت های وب سایت اهمیت میدهد.

 

اهمیت خزنده یا Crawler موتور جستجو در سئو تکنیکال چیست؟

موتورهای جستجو دارای خزنده یا Crawler هستند که این خزنده‌ها لینک ها را دنبال میکنند و از این طریق به پیدا کردن صفحات مرتبط با نتایج جستجو میپردازند. درواقع این خزنده‌ها از طریق لینک های جمع‌آوری شده اطلاعاتشان را در پایگاه‌داده ذخیره‌میکنند. و بعد از آن الگوریتم ها وارد عمل میشوند تا کیفیت لینک و بقیه موارد را بررسی کنند. برای اطلاع از اینکه بدانید الگوریتم های گوگل چه هستند، پیشنهاد میشود مقاله الگوریتم گوگل چیست؟ را مطالعه کنید.

 

دلیل اهمیت سئو تکنیکال چیست؟

سئو تکنیکال از این‌نظر بسیار حائز اهمیت است. که‌اگر از وب سایت شما از لحاظ فنی بهینه‌سازی شده نباشد، گوگل آن را نمی‌بیند و درنهایت صفحات سایت‌شما در لیست نتایج‌گوگل نمایش داده‌نمیشود. یا به عبارتی ایندکس نمیشود. در واقع هدف گوگل این است که بهترین و نزدیکترین نتایج را درنتیجه سرچ به کاربران نشان‌دهد. به همین علت گوگل توسط خزنده های خود صفحات وب را براساس معیار های متفاوت بررسی میکنند.

سرعت سایت

یکی از مهمترین معیار های مهم در کسب امتیاز برتر توسط موتور های جستجو گوگل سرعت سایت است. تحقیقات نشان‌داده که کاربران امروزی بیش از 2 الی 3 ثانیه برای لود و بارگذاری صفحه سایت صبر نکرده و صفحه سایت را می‌بندند. که این عامل باعث میشود شما کاربران بسیاری را از دست بدهید. برای مثال: زمان بدست آمده از لود وب سایت سامانه حجره جو 0:00:00:89 صدم‌ثانیه یا همان هشتاد و شش صدم‌ثانیه است. بنابراین بالا بودن سرعت وبسایت ترافیک ورودی سایت شما را قطعاً افزایش میدهد. در زیر به مواردی که رعایت آن باعث افزایش سرعت سایت میشود اشاره میکنیم:

  • از عکسها و تصاویر کم‌حجم استفاده کنید. یکی از روش های کم حجم کردن تصاویر بدون افت کیفیت استفاده از سایت Optimizilla است.
  • اگر برای ساخت سایت خود از سیستمهای مدیریت محتوا مانند وردپرس استفاده میکنید، بهتر است از قالبهای سبک و بهینه استفاده کنید.
  • برای سایت خود از هاستینگ های معتبر که سرعت بالایی دارند و سریع هستند، استفاده کنید.
  • بخشها و قسمت‌های ثابت وبسایت را مانند لوگو سایت را کش کنید.
  • با استفاده از پلاگین‌های بهینه‌سازی کدهای html و css را مینیفای کنید.
  • کاهش استفاده از اسکریپت‌ها و افزونه‌ها
  • کاهش درخواست های HTTP

 

ایجاد ساختار بهینه‌سازی شده برای ربات‌ها

موتورهای جستجو مثل گوگل، برای دیدن صفحات وب سایت شما و ایندکس کردن این صفحات در گوگل از یکسری خزنده یا crawler استفاده میکنند. نحوه‌ی کار این خزنده‌ها با این شکل است که لینک های صفحات را دنبال میکنند. بنابراین شما برای کمک به خزنده های گوگل باید یک ساختار استاندارد از لینک های داخلی در سایت خود ایجاد کنید. به بیان ساده تر باید برای تمام صفحات وب سایتتان لینک داخلی ایجاد کنید. تا بدین ترتیب خزنده های گوگل تمامی صفحات وب سایت شما را بررسی‌کنند.

 

از بین بردن صفحات 404 و لینک های شکسته

همانطور که قبلا نیز گفتیم گوگل به رضایت کاربر خود بسیار اهمیت میدهد. بنابراین اگر کاربری در نتیجه سرچ یک عبارت یا کلمه کلیدی با صفحه خالی یا صفحه 404 مواجه شود باعث نارضایتی کاربر میشود. صفحات 404 نشان دهنده صفحاتی است که حذف شدهاند یا آدرس آن ها تغییر کرده است. این‌صفحات اگر توسط ربات‌های گوگل دیده شوند باعث افت رتبه سایت شما میشود. بنابراین بهترین کار برای رفع این مشکل استفاده از ریدایرکت 301 است. که شما با استفاده از آن میتوانید کاربران یا ربات هایی که وارد این صفحه شدهاند به صفحاتی مرتبط و دیگر انتقال دهید.

 

حالت واکنشگرا یا ریسپانسیو بودن صفحات سایت

ریسپانسیو یا Responsive بودن وب سایت یکی از مهم و اصلیترین نکات سئو تکنیکال است که باید حتما رعایت شود. واکنش گرا بودن به این معنا است که کاربران صفحات سایت شما را با تمام ابزار ها اعم از موبایل، تب لت، لپتاپ و… با توجه به اندازه و سایز و کیفیت مناسب مشاهده کنند. امروزه با توجه به افزایش کاربران موبایلی گوگل به ریسپانسیو بودن صفحات سایت شما بسیار اهمیت میدهد.

این موضوع تا حدی مهم است که گوگل رتبه‌ی وب سایت هایی که واکنش گرا نباشد را در لیست نتایج جستجو با موبایل نشان نمی‌دهد بنابراین لازم است از ریسپانسیو یا واکنش گرا بودن سایت خود اطمینان حاصل کنید.

 

ایجاد نقشه سایت یا سایت مپ یا XML

یکی دیگر از مواردی که در سئو تکنیکال سایت باید آن را در نظر گرفت استفاده از نقشه سایت (sitemap) میباشد. سایت مپ یک فایل شامل کدهای XML است. به کمک این فایل یک نقشه برای تمامی صفحات سایت ایجاد میشود که به موتور های جستجو و خزنده‌ها کمک میکند تا تمامی صفحات سایت را بررسی و ایندکس کنند. به این نکته دقت کنید که سایت مپ شما همیشه به روز و آپدیت باشد تا اگر صفحه‌ی جدیدی به سایت شما اضافه شد توسط ربات های گوگل نادیده گرفته‌نشود. برای اطلاعات بیشتر، میتوانید وبلاگ آموزش سئو با افزونه Yoast SEO را مطالعه کنید.

 

استفاده از استراکچر دیتا یا اسکیما کد ها

استراکچر دیتا (structured data‌) یا داده‌های‌ساختاریافته‌. به قطعه‌کد هایی گفته‌میشود که شما آن‌را به قالب وب سایت خود اضافه میکنید. تا هر قسمت از محتوای‌سایت را به موتور های جستجو معرفی کنید. به عبارتی اسکیما ها یا داده های ساختار یافته اطلاعات اضافه‌ای هستند که شما در کنار یک وب سایت و توضیحات متای آن مشاهده می‌کنید. استراکچردیتاها یا اسکیما ها تاثیر فراوانی بر سئو تکنیکال سایت دارند. چون اطلاعاتی که توسط استراکچر دیتاها ارائه میشوند. که برای موتور های جستجو به راحتی قابل درک هستند.

همچنین استفاده از این کدهای ساختار یافته باعث افزایش اعتبار شما نزد موتورهای جستجو و حتی باعث تغییر نحوه‌نمایش سایتتان در نتایج جستجو میشود. برای مشاهده نمونه روی این لینک کلیک کنید و بعد از کلیک به کمی پایین تر بروید و وبلاگ سامانه حجره جو را مشاهده کنید. مانند تصویر زیر…

 

استفاده از پروتکل SSL در سئو تکنیکال چیست؟

اس اس ال همان SSL یا Secure Sokets Layer یک پروتکل امنیتی است. که‌باعث ایجاد یک‌لینک رمزگذاری شده بین وب‌سرور و مرورگر شما میشود. درواقع این پروتکل امنیتی از انتقال اطلاعات بین سایت و کاربرانتان محافظت میکند. بنابراین اگر شما میخواهید امنیت وب سایت خود را تامین کنید لازم است که یک گواهینامه SSL بر روی وب سایت خود نصب‌کنید. برای دانستن اینکه یک وب سایت از پروتکل SSL استفاده میکند کافی است به url آن دقت کنید. url سایت هایی که از پروتکل ssl استفاده میکنند به جای http:// با https:// شروع میشود.

 

حرف آخر

امیدواریم که این وبلاگ برای شما دوستان و همراهان حجره جو مفید بوده باشد.

جهت ثبت نام و دریافت حجره اینترنتی مجموعه کسب و کار خودتون و استفاده از خدمات ویژه مشترکین سامانه، تماس بگیرید و یا از طریق ثبت حجره در صفحه اول سامانه اقدام نمایید.

و یا جهت دریافت مشاوره رایگان، شماره تماس خود را به واتساپ سامانه ارسال نمایید تا کارشناسان ما در اولین فرصت با شما تماس بگیرند.

و برای مشاهده تعرفه های سامانه هم به بخش تعرفه ها مراجعه کنید.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سفارش طراحی سایت

با تخفیف ویژه برای شما اگر از فرصت استفاده کنید!

شما برنده شدید!
تخفیف ویژه طراحی سایت حرفه ای
سفارش طراحی سایت در گیلان
سفارش با موفقیت ثبت شد!

کارشناسان سامانه در اولین فرصت با شما تماس میگیرند!